IMT och Cambio i strategiskt partnersamarbete

Institutionen för medicinsk teknik (IMT) vid Linköpings universitet och Cambio Healthcare Systems har bildat ett strategiskt partnersamarbete.

Institutionen för medicinsk teknik (IMT) vid Linköpings universitet är ett nationellt centrum för forskning och utbildning inom området medicinsk teknik och informatik. Cambio Healthcare är det ledande och snabbast växande IT-företaget inom sjukvårdssektorn i Sverige. Både IMT och Cambio har ett stort intresse för avancerad forskning inom medicinsk informatik på områdena elektroniska patientjournalsystem (EHR), terminologisystem, beslutsstödssystem och datautvinning. Därför har Cambio och IMT inlett ett strategiskt partnersamarbete inom närliggande forskningsområden.

"Vi på Cambio är mycket glada och stolta över det nya samarbetet med IMT. Vi är övertygade om att båda parter kommer att vinna på det och att vi tillsammans kommer att ta IT inom hälso och sjukvård ytterligare ett steg framåt", säger Cambios vd Tomas Mora Morisson. Partnersamarbetet uppfyller en gemensam vision när det gäller förbättringar inom sjukvårdsområdet.

Vi är också nöjda över att NUTEK har godkänt vår gemensamma ansökan till EU:s strukturfond: projektet NovaMedTech. I projektgruppen ingår IMT, Östergötland, Örebro, Södermanland, Västmanland och Centrum för eHälsa i Uppsala samt en rad företag, bland annat Cambio. Resurserna kommer huvudsakligen att fokuseras på projekt inom följande två områden: Medicinsk teknik i distribuerad vård och personlig hälsa respektive Medicinsk teknik för bildbaserad diagnostik och terapi. Den totala budgeten är 66 miljoner kronor under en treårsperiod. "Cambio kommer att utnyttja fondmedlen för att förstärka vår F&U när det gäller avancerade system för kliniska beslut", säger Rong Chen, Chief Medical Informatics Officer på Cambio.

För mer information:
Johan Thorwid, Senior Vice President Sales