Investor ny partner i Cambio Healthcare Systems AB (publ)

Investor Growth Capital stärker Cambios fortsatta marknadsutveckling och internationella etablering genom en riktad nyemission.

Investor Growth Capital, IGC, går in som delägare i Linköpingsbaserade Cambio Healthcare Systems i en affär som kombinerar en riktad nyemission och förvärv av aktier från nuvarande huvudägare. IGC erhåller efter transaktionen en ägarandel om ca 20 procent.

"Inför den fortsatta internationella expansionen av Cambio kommer Investor Growth Capital, med sin internationella erfarenhet, att vara en stark partner i arbetet med att stärka Cambios internationella kontaktnät", säger Tomas Mora Morrison, VD i Cambio.

"Vi har följt Cambio under en längre tid och ser fram emot att tillsammans med nuvarande ägare och ledning bygga bolaget för en internationell expansion. Vi är mycket imponerade över den position som bolaget har byggt i Skandinavien och ser goda tillväxt möjligheter framöver", säger Mikael Johnsson, Investeringsansvarig på IGC

Cambio utvecklar IT-stöd för större vårdorganisationer; sjukhus, primärvårdsområden och hela landsting. Totalt har Cambios drygt 50 000 användare, varav drygt 40 000 användare i Sverige, vilket gör bolaget till en stor aktör på den svenska marknaden av vårdinformationssystem. Cambio har sedan 2005 fokuserat på nya marknader som England, Frankrike och Danmark. I augusti öppnade Cambio sitt första kontor utanför Sverige, näramre bestämt i London. Cambio har också påbörjat en lansering av ett produktkoncept i Kina.

För ytterligare information, var god kontakta:
Erik Gustafsson, VD, LinkTech AB
www.linktech.se