Återvinster med återvinning

– Om Sverige fördubblar återvinningen så minskar våra globala utsläpp med mer än vad personbilstrafiken släpper ut, skriver Annika Helker Lundström, VD för Återvinningsindustrierna, i en debattartikel.

Men är det så enkelt som att vi måste återvinna mer? Mattias Hagberg, författare till boken Skräp, skiver i en krönika att återvinningen allt mer har börjat likna en billig avlatshandel snarare än ett äkta miljöengagemang.

– Visst, återvinning är bra. Men inte tillräckligt bra. När vi hela tiden ökar omsättningen av varor i samhället finns det en uppenbar risk att det vi vinner på återvinning förlorar vi på ökad konsumtion, skriver Hagberg.

Camino 14 vänder och vrider på resurs och avfallsspiralen, besöker klädbytardagar, förundras över att försäljning av gamla prylar på Blocket utgör 6 procent av Sveriges BNP, besöker illustratören och sakletaren Camilla Engman och intervjuar Yvon Chouinard, det miljösmarta klädföretaget Patagonias grundare och företagsfilosof. Och vad händer med våra kroppar efter döden – kan man återvinna sig själv?

Dessutom: Trashion – julklappar i återvunna material, vegetarisk julmat, modetips från trendspanaren Stefan Nilsson och intervju med Kristian Anttila som startat bandet Universal Zoo och sjunger om djur.

Camino har inlett ett samarbete med pappersleverantören Papyrus och för att understryka temat har man valt det matta, lite ruffiga CyclusOffset i 100 procent returfiber till inlagan.

Om Camino

Camino är Sveriges första och bredaste magasin för en hållbar livsstil. Camino lanserades i april 2007 och har hittills utkommit med 14 nummer. I november 2007 vann magasinet Trendpriset och var tidigare nominerade till årets nykomling av Sveriges tidskrifter. I februari 2009 utsågs Caminos chefredaktör Johanna Stål till en av Sveriges 49 miljömäktigaste personer och i mars vann magasinet Naturskyddsföreningens pris Kaprifolpriset. Nyligen återfanns Camino på 26:e plats när karriärtjänsten Shortcut listade årets uppstickare.

Camino ges ut av den ekonomiska föreningen getaware som består av tidningens fyra medarbetare. Redaktionen består av chefredaktör Johanna Stål, AD Tobias Jansson, marknadsansvarig Caroline Petersson och webbredaktör Ingemar Gustafsson.

Kontakt och pressinfo

För pressbilder se: www.caminomagasin.se/om-camino/press

För mer information och kontakt:
Johanna Stål, 070-4086936
johanna@caminomagasin.se