AMERIKANSK MINIMALISTGURU TILL SVERIGE

Joshua Becker kommer vara i Sverige 7-12 mars och har visa spridda tider för intervjuer / föreläsningar.

Det var Joshuas granne som först introducerade honom till minimalism för snart sju år sedan när Joshua en helgdag, likt många andra dagar, skulle genomföra en storstädning i garaget. Han insåg att han faktiskt snarare var fastlåst vid sina prylar än att de gav honom den frihet han hade trott att han skulle få vid köptillfället. Strax därefter startade Joshua webbsidan Becoming Minimalist tillsammans med sin fru Kim Becker. Sajten handlar om deras resa mot en mer minimalistisk vardag och filosofiska aspekter förenat med ett enklare liv. Som tvåbarnsförälder har Joshua fokuserat en hel del på livet med småbarn och i senaste boken Clutterfree with kids vill han hjälpa föräldrar att leva enklare och mota prylarna i grind.
– Barn som har färre saker lär sig bli mer kreativa genom att utveckla sin fantasi. Dessutom utvecklar de ett längre koncentrationsspann om inte ständigt nya prylar dyker upp framför dem, skriver han på bloggen.

Över en miljon människor besöker webbsidan Becoming Minimalist varje månad. De allra flesta kan anamma en minimalistisk livsstil helt- eller delvis, är budskapet.

– Fördelarna med att leva minimalistiskt är många; du får större finansiell frihet, mindre stress och får det enklare att städa. Det är bättre för miljön med minskad materiell konsumtion, du blir mer produktiv, blir en bra förebild för dina barn och kan ägna dig åt ett arbete som du verkligen gillar men som kanske betalar sämre. Dessutom får du mer tid till vila - något som de flesta av oss behöver, du får det lättare att hitta saker och kan bo på en mindre yta, berättar Joshua.

Joshua kommer delta på Caminos stora hållbarhetsdag den 9 mars tillsammans med bland annat komikern Karin Adelsköld, psyologen Jenny Jägerfeldt, trendanalytikern Diana Uppman och Riksbyggens hållbarhetschef Charlotta Szczepanowski. För mer info om hållbarhetsdagen kola in www.caminomagasin.se

Intervjuer med Joshua bokas via Johanna@caminomagasin.se. Då han redan är rätt uppbokad är det bra att höra av sig i god tid.

• ekologisk
  • hållbar livsstil