Den största anledningen till överkonsumtion är ensamhet

Med en ökad urbanisering blir vi som individer allt mer ensamma och ensamheten leder till att vi konsumerar mer för att bli "godkända" i nya grupper. Här ligger en av de största anledningarna till överkonsumtionen vi har idag, menar Lasse Berg i Caminos artikel Ensamhetens pris. Mer tid och mindre stress, exempelvis genom förkortad arbetstid, skulle göra att vi skulle orka ta mer långsiktiga beslut som gör oss lyckliga snarare än att jaga snabba kickar.

I Caminos temanummer om Det goda livet, ligger fokus på vad som är "det goda livet" på lång sikt. Att ge, att tro på något, att omge sig med gröna oaser, att ha en grundläggande basinkomst, yoga och hälsa är några av exemplen som lyfts i detta nummer - vars ambition är att få människor att lyfta blicken något.

Läs ledaren här!

För frågor, tillgång till artiklar att rapportera om etc. kontakta pressansvarig och chefredaktör: Johanna Stål, 0704086936, johanna@caminomagasin.se

• ekologisk
  • hållbar livsstil