Förenkling är 2015 års stora hållbarhetstrend

För att åstadkomma verkligt hållbara liv är samhället I behov av förnenkling. Vi behöver mindre prylar, mindre komplicerade val och uppdateringar och mer tid för familj, vänner och att kunna och orka engagera oss i viktiga frågor.

– Jag skulle vilja se förenkling som ett samhällsmål, sager Johanns Stål, chefredaktör för magasinet Camino som måndagen den 9 mars arrangerar en heldagskonferens på temat förenkling i Stockholm.

– Alla val, alla uppdateringar, alla prylar som vi blir itutade att vi “behöver”, håller vårt fokus borta från att kunna och orka fatta medvetna val. Många framgångsrika människor är medvetna om detta och gör allt för att minimera sina val; Barack Obama och Angela Merkel har exempelvis nästan alltid samma kläder på sig. Det finns många saker som kan göras från både poltiskt håll och från företagsvärlden om man nu menar allvar med att man vill ha upplysta, medvetna och engagerade medborgare och konsumenter.

Succén med Caminos stora hållbarhetsdag 2014 fortsätter! Förra året tog vi tempen på nya hållbarhetstrender som håller på att förändra världen. I år gräver vi i frågan kring förnekling och minimalism. Allt fler är i behov av förenkling i sina liv. Grogrunden för minimalism, downshifting eller enkelhet har nog aldrig varit starkare. Vad innebär denna trend för företag och organisationer? Hur ser affärsmodellerna och tjänsterna ut som underlättar våra val? Och hur kan utvecklingen leda oss mot en hållbar framtid? Missa inte chansen till detta unika framåtblickande event med en oberoende och utforskande agenda.

Måndagen den 9 mars på Clarion Hotel Stockholm, Ringvägen 98.

Se fullt program på: http://caminomagasin.se/butik/caminos-stora-hallbarhetsdag-framtiden-ar-enkel

Kontakta Johanna Stål, Johanna@caminomagasin.se, 070-4086936 för intervjubokning med arrangörerna eller någon av deltagarna.

• minimalism
  • förenkling