Hett i Almedalen: Så får vi svensken att betala mer för semestern

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2013 17:38 CEST

Svenskarna blir allt mer medvetna konsumenter och många kan tänka sig att betala lite extra för produkter som producerats på ett schysst sätt. Men när det kommer till att klimatkompensera flygresor och ta ansvar för miljö och mänskliga rättigheter under semestern är det få som lever som de lär. Möt representanter från Vi-skogen, Tricorona och Nätverket Schyst resande för ett samtal om vad som krävs för att få svenska turister att bidra mer till en hållbar utveckling.

Hur får vi svensken att betala mer för semestern?

Svenskarna blir allt mer medvetna konsumenter och många kan tänka sig att betala lite extra för produkter som producerats på ett schysst sätt. Men när det kommer till att klimatkompensera flygresor och ta ansvar för miljö och mänskliga rättigheter under semestern är det få som lever som de lär. Varför är det så och hur får vi människor att gå från ord till handling?

Plats & Tid
S:t Drottens ruin, S:t Drottensgatan 10, 13.15-14.15

Medverkande:
Henrik Brundin, Regionchef Vi-skogen
Per Egstam, Senior analyst, Tricorona
Elisabeth Åberg, CSR-utredare Unionen, Nätverket Schyst Resande
Moderator: Caroline Petersson, expert på gröna beteendeförändringar, Camino

Programmet är en del av Camino LIVE Almedalen som arrangeras av Camino och Ekobanken genom Social Venture Network (SVN) mellan kl. 8-16. Information om hela programmet hittar du här:

Caminos hemsida

Event på Facebook