Ny lokaltidning: Syre Göteborg nr1 kommer ut idag

För 1,5 år sedan startade Mediehuset Grönt tidningen Syre, Sveriges första frihetligt gröna samhällsmagasin. Ett magasin för alla som vill se ett demokratiskt, fritt, solidariskt och hållbart samhälle bortom tillväxtdogmer och arbetslinjen.

- Nu går vi vidare med lokala tidningar. Syre Göteborg är den första tidningen i den satsningen. I ett medielandskap som är skrämande likriktat och ropen på auktoritära lösningar blir allt starkare behövs nya medieröster i allmänhet och frihetligt gröna röster i synnerhet. Göteborg, med GP:s politiska svängning, är kanske den stad där behovet syns tydligast. Men behovet finns i hela landet och målet är att bli en viktig frihetlig grön samhällsröst på många platser runt om i landet, säger Lennart Fernström vd på Mediehuset Grönt.

Syre Göteborg som ges ut av Mediehuset Grönt i samarbete med Getaware (som bl a ger ut Camino). Getaware kommer att producera merparten av det lokala materialet.

– Vi är väldigt glada för att vara med på denna satsningen. Förhoppningsvis kan vi bidra med kvalitet och fingertoppskänsla för vad som är viktigt för göteborgarna och utvecklingen av staden, säger Ingemar Tigerberg som tillsammans med nyanställda Maja Andersson samt Björn Danielsson på Mediehuset Grönt kommer att vara huvudansvarig för produktionen av Syre.

– Vi är superpeppade och det känns verkligen som ett format som kan fungera i dagens medieklimat. Eftersom tidningen kommer ut varje fredag kommer den att funka perfekt som helgläsning, med ett relevant innehåll i lagom omfång.

Syre Göteborg kommer ut veckovis och har ambitionen att ge en översiktlig nyhetssammanfattning av den gångna och kommande veckan, samt fördjupande reportage om ett lokalt aktuellt ämne.

– Vi hoppas kunna fylla en lucka bland Göteborgs medier, säger Maja Andersson, genom att erbjuda läsarna ämnen och vinklar som annars lätt hamnar i skymundan.

Kort fakta:Upplaga: Till starten har drygt 1000 tecknat prenumeration, prognosen och målet är 5000 prenumeranter inom sex månader. Politisk färg: Syre Göteborg kommer precis som Syre vara frihetligt grön på ledarsidan.

Utgivningsort: Göteborg

Format: 24-32 sidor (i stort utan annonser) 250 mm x 350 beskuret på Grapho Style 60g

På nätet: http://www.syregoteborg.se (http://www.tidningensyre.se, http://caminomagasin.se)

På Facebook: https://www.facebook.com/syregoteborg/