Så blir cykeln den nya bilen

(Foto: Trimobil från Toxy Liegerad)

– Många cykelvägar är gjorda för 15 kilometer i timmen och har hinder, ologiska svängar och annat som inte skulle accepteras för motortrafik.
Det säger Per Eric Rosén, aktiv i föreningen Tramkraft/HPV Sverige (Human Powered Vehicles). Per Eric är en av flera entusiaster som intervjuas i artikeln "Cykeln - den nya bilen" i senaste numret av Camino.

Det är inte bara entusiasterna som tror på cykeln i framtiden. Bland trafikstrateger i Sverige och utomlands arbetar man för att bana väg för snabbare, större och fler cyklar inte minst i städerna. I Köpenhamn och London byggs särskilda cykelmotorvägar där hastigheten är prioriterad och i Sverige satsar bland annat Göteborg på ett stomcykelnät med bredare cykelvägar och service på vägen.

Här kan du läsa hela artikeln från senaste Camino

Mer information om senaste numret av Camino med tema resande

Pressbilder:

Omslag Camino 31:
Cykeln - den nya bilen:
http://publish.mynewsdesk.com/se/edit/images/207619 (Trimobil från Toxy Liegard)

• Företagande, allmänt