En ny epok i Åre

En epok i Åre avslutas en ny epok tar vid.

Nu tar wildmarksguiderna i Åre examen. De har gått en 60 veckors kvalificerad yrkesutbildning och lärt sig det mesta om att ta hand om andra människor under deras äventyr i skog och mark, sjö och fjäll. De som nu slutar går ut i arbete som guider och äventyrsledare och de arbetar på så olika orter som Svalbard och Sälen. Utbildningen har funnits under tio år och genomförs för sista gången som en kvalificerad yrkesutbildning. Studenterna får nu en kvalificerad yrkesexamen som wildmarksguide.

Urban Axelsson arbetar som utbildningsansvarig för utbildningen sedan början av 2000 talet och sammanfattar:

”Det har varit en underbar resa till massor av fina platser i alla olika väder och årstider. Från grottkrypning och isklättring i Jorm till Toppturer i Sunnmörsalperna, från klättring i Höga kusten till glaciärer i Norge.”

Kontakten med näringslivet och dess behov ett genomgående tema i utbildningen ”Våra studenter, som alltid varit hungriga och entusiastiska har vi satt på prov med massor av uppdrag, expeditioner och äventyr. Vi har samtidigt fått kontakt med många entreprenörer, samarbetspartners, organisationer och bara härliga äventyrsmänniskor. Massor av Wildar har det blivit. Vi har utbildat ungefär 160 studenter som idag är spridda över land och rike.”

Tidigare under hösten 2009 påbörjas en annan, ny resa tillsammans med Mittuniversitetet. Det är utvecklandet av den nya universitetsutbildningen Outdoor & Adventurer Management Studies som bygger på skapade kontakter och gjorda erfarenheter, samt metoder och praktiska moment som utvecklats under dessa 10 år.

" Under hösten har 30 studenter fördjupat sitt kunnande inom ledarskap i fjällmiljö, turismens grunder och förutsättningar samt utvecklat sina kunskaper i bland annat tältboende, friluftsutrustning och orientering" berättar Urban Axelsson, utbildningssvarig för KY WIidmarksguider och numera utbildare inom Outdoor & Adventure Management Åre.

Urban Axelsson 070 604 1061

• utveckling
  • ny epok
  • vildmark
  • guide
  • mittuniversitetet
  • urban axelsson
  • åre
  • management
  • adventure
  • outdoor

• Jämtland

Utbildning och kompetensutveckling i Åre kommun

Campus Åre LärCentrum erbjuder möjligheter till studier och kompetensutveckling i samverkan med olika universitet och utbildare. Här finns datorer, studierum och telebildstudios som resurs för distansstudier. Här kan man studera i lugn och ro samt genomföra tentamen.

Vid Campus Åre LärCentrum genomförs yrkes- och universitets utbildningar inom turism, upplevelser och äventyr. Några utbildningar är till stor del är förlagda i fjäll och natur.

Samarbetet är nära och gott med näringsliv och entreprenörer i Åre kommun. För den som vill starta företag erbjuds stöd och hjälp via Arena för Entreprenörskap.

Campus Åre LärCentrum drivs av Åre kommun

Sture Karlsson