Event och Skidlärare blir två nya yrkeshögskoleutbildningar i Åre

Event & mötesproducent och Åre Sport & Skidlärare blir två nya yrkeshögskoleutbildingar i Åre

Veckor av ovisshet är till ända. Yrkeshögskolemyndigheten har beslutat vilka som får medel att driva utbildning de kommande två åren och Campus Åre tillhör en av de utbildare som får möjlighet att bedriva yrkeshögskoleutbildningar

- Jag tror yrkeshögskolemyndigheten ser att vi har en bra organisation, bra kontakt med näringslivet och att vi har många sökande till våra utbildningar. Åre har stora förutsättningar att växa som utbildningsort, berättar Fredrik Bergh skolchef i Åre kommun

Av 851 ansökningar till Yrkeshögskolemyndigheten beviljas 297 utbildningar start hösten 2010. Av fyra utbildningar som går till Jämtland genomför Campus Åre för två:  Event och Mötesproducent samt Åre Sport och Skidlärarutbildning.

- Skönt med ett positivt besked, nu kan vi gå vidare med vår uppskattade utbildning, jag har redan flera intresserade till nästa år som väntar på besked,  förklarar Anita Nässlander utbildningsansvarig för Event och mötesproducentutbildningen sedan flera år. Våra studenter är uppskattade när det kommer ut i näringslivet.

Förutom Event och mötesproducentutbildningen kan Campus Åre gå vidare med Åre Sport och Skidlärarutbildning. Skidlärarutbildningen med drygt 20 år bakom sig utvecklas  med branschens behov och ger numera även kunskaper inom sporthandel.

Den tredje av våra sökta utbildnigar, Hästturismutbildningen får inga medel denna gång. Den är utbildning ensam i sitt slag i Sverige som funnit sin form och anpassats för att möta behoven av kompetens och flexibilitet bland hästentreprenörer - Vi tror på utbildningen, tar nya tag och kommer att arbeta vidare med våra kontakter för att se om vi kan starta den i en annan form i höst, förklarar Kicki Eriksson rektor för Campus Åre.

Övriga utbildningar som gick till Jämtlands Län är Birka folkhögskola med Odlarkörkort Fiskodling och Hermods AB Stockholm  Företagssäljare i Östersund

• campus
  • guide