Ny restaurangutbildning startar i Åre

Ny Restaurangutbildning startar i Åre

Restaurant Manager är en ettårig utbildning utvecklad i samverkan mellan Campus Åre och restaurangnäringen i Åre. Att kunna Leda Restaurang och arbeta med Kreativ Prissättning är några av de ämnen som ingår i utbildningen och som tillsammans med arbetsplatsförlagda studier ger studenterna mycket goda förutsättningar för nya jobb.

Det är ett yrkesområde som är efterfrågat och det är ett yrkesområde som får större och större betydelse för att lyckas inom restaurangbranschen.

Glenn Söderberg för Restauranggruppen inom Åreföretagarna,  " Den här utbildningen välkomnas av näringsidkarna. Hela branschen behöver komma ifrån att den består av genomgångsyrken, till att man kan vidareutveckla sig, att man kan ta på sig nya ansvarsområden och en skapa en yrkesstolthet. Åre är en bra utbildningsort det finns många bra restauranger och hit kommer många gäster i samband med både event och konferenser som ställer stora krav."

Utbildningen, är godkänd av Yrkeshögskolemyndigheten och har vuxit fram tillsammans med företrädare för restaurangbranschen i Åre. Per Åke Kristiansson vid Villa

Tottebo i Åre berättar : "Vi har varje år problem med att hitta personal som kan axla ett ansvar som arbetsledare, det krävs kunskaper i både ekonomi och personalledning men också erfarenhet, jag tror att vi är många som söker den kompetens som utbildningen ger"

" Som arbetsgivare och styrelseledamot i SHR Norrland diskuterar vi årligen problem med att rekrytera utbildad och kunnig personal. Det behov som branschen har av mellanchefer, avdelningschefer är svårt att fylla. Att kunna erbjuda en eftergymnasialutbildning med kurser i ledarskap, ekonomi och revenuemanagement, skulle ge oss möjlighet att satsa på lovande personal, öka statusen för branschen och behålla personal i vår bransch" Isabel Hamilton VD Hotell Fjällgården.

- Vi får starta denna utbildning i hård konkurrens med andra därför att vi är duktiga på att formulera och skapa utbildningar som motsvarar näringslivets behov. Det ser Kicki Eriksson rektor för Campus Åre som den viktigaste anledning varför Campus Åre i konkurrens med andra utbildningsanordnare får bra utdelning från Yrkeshögskolemyndigheten - av tre sökta -  kan Campus Åre starta två utbildningar i höst.

- För dig som jobbat några år och som vill gå vidare med nya spännande arbetsuppgifter kan jag lova en utbildning som är intensiv, som följer pulsen i Åre och som  ger dig unika kunskaper och möjligheter till arbete, fortsätter Kicki Eriksson.  Utbildningen är kostnadsfri och berättigar till studiemedel från CSN. Den riktar sig till dig som jobbat några år i branschen och vi är nu inne i en rekryteringsfas

• erfarenhet
  • östersund
  • yrkeshögskola