Två nya yrkeshögskolelutbildningar till Åre

I hård konkurrens med 834 ansökningar till Yrkeshögskolemyndigheten får Campus Åre två nya YH utbildningar beviljade för start 2011. Conference Manager och Restaurant Manager syftar till att stärka och utveckla två för regionen och landet viktiga näringsgrenar. Det är två utbildningar som har utvecklats i samverkan med ledande branschföretag i Åre och landet.

- Vi måste vara vassa för att stå oss i konkurrensen, säger Per Åke Kristiansson på Restaurang Villa Tottebo, dom här utbildningarna blir perfekt.

Åre kommuns nya skolchef Kent Henningson är på besök vid Campus Åre när beskedet kommer att två nya YH-utbildningar kan starta i Åre. "Det här visar på att Campus Åre ligger rätt till både med egen kompetens men också att i ett nära samarbete med näringslivet kunna utforma utbildningar efter deras behov, något som YH-myndigheten både har sett och förstått,  förklara en nöjd skolchef.

- Det här innebär att vi under hösten har vi ytterligare 50 studenter på utbildning här Åre förutom de 150 som redan går hos oss, förklarar Kicki Eriksson rektor vid Campus Åre. Det är något som kommer att märkas i byn och i olika verksamheter och jag vill tacka våra partners utan vars hjälp vi inte kommit så här långt.

Campus Åre har under snart 10 års tid drivit  och blivit duktiga på utbildningar inom uteaktiviteter. Många har i Åre  lärt sig konsten att guida på fjället, leda andra i äventyr, skapa event och skidupplevelser. Med erfarenheter från utelivet skapas nu något nytt tillsammans med branschen. Det är utbildningar som handlar om mötes och matupplevelser, något som de flesta människor möter dagligen både till vardag och fest.  I Åre finns alla förutsättningar för kvalificerade yrkesutbildningar inom turistnäringen.