ESPAD 2011: Sverige det land där flickor dricker som pojkar

En jämförelse mellan 16-åriga elevers drogvanor i 36 europeiska länder visar att svenska elever

• röker mindre än genomsnittet
  • dricker alkohol förhållandevis sällan
  • dricker relativt mycket när de dricker
  • intensivkonsumerar mindre ofta än genomsnittet
  • uppger mindre erfarenhet av cannabis och annan narkotika

I övrigt kan nämnas att

• den tidigare uppgången i, främst flickornas, intensivkonsumtion av alkohol avstannat
  • Sverige är det enda land i vilket fler flickor än pojkar intensivkonsumerat alkohol under de senaste 30 dagarna

Resultaten är hämtade från ESPAD-projektets femte datainsamling som genomfördes våren 2011 och som presenterades av CAN idag. The European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs hade 2011 36 deltagande länder och nästan 105 000 medverkande elever, vilket gör det till världens största undersökning om skolelevers drogvanor. Tidigare undersökningar gjordes 1995, 1999, 2003 och 2007.

Rökning

Mellan 1999 och 2007 sjönk andelen elever som rökt de senaste 30 dagarna och detta gällde även i Sverige. 2011 års värden är dock oförändrade i såväl Sverige som övriga Europa. Andelen svenska elever som 2011 rökt de senaste 30 dagarna ligger klart under ESPAD-genomsnittet (21 respektive 28%).

Alkohol

Andelen europeiska elever som druckit alkohol de senaste 30 dagarna har sjunkit mellan 2003 (61%) och 2011 (56%) och detta gäller i än högre grad svenska elever (51 resp 38%).

Svenska elever dricker alltså förhållandevis sällan jämfört med elever i andra länder, men när de gör det dricker de större kvantiteter. Genomsnittskvantiteten i Sverige vid senaste dryckestillfället var 7.0 cl 100% alkohol (motsvarande knappt 3 burkar starköl) jämfört med snittet på 5.1 cl (i genomsnitt dricker pojkar ungefär en tredjedel mer än flickor).

Däremot ligger de svenska eleverna under genomsnittet när det gäller intensivkonsumtion (att vid samma tillfälle dricka alkohol motsvarande åtminstone en helflaska vin). I Sverige hade 31% av eleverna druckit så mycket åtminstone någon gång under de senaste 30 dagarna jämfört med snittet på 39%.

Sverige är det enda land i vilket det är fler flickor än pojkar som redovisat intensivkonsumtion de senaste 30 dagarna (33 resp 29%) och ett av de få länder där pojkarna vid senaste dryckestillfället inte drack signifikant mer än flickorna.

Sverige är det enda land där flickor dricker som pojkar. Detta förklaras bl a av att svenska pojkar, jämfört med övriga ESPAD-pojkar, dricker och intensivkonsumerar relativt sällan. Trots att svenska flickor dricker som pojkar dricker de mer sällan, och intensivkonsumerar mer sälla, än ESPAD-snittet för flickor.

En av de mer betydande förändringarna sedan 1995 är att intensivkonsumtionen ökade i ett stort antal länder (dock inte i Sverige) till och med 2007. Detta gällde i första hand flickor, men den trenden har inte fortsatt 2011 utan värdena har sjunkit både i Sverige och övriga Europa.

Narkotika

Cannabis är det absolut vanligast använda narkotiska preparatet i alla länder, med ett genomsnitt på 17%. Därefter följer ecstasy och amfetamin med 3% vardera.

Erfarenheten av cannabis varierar betydligt mellan länderna. 2011 hade nästan hälften av eleverna i Tjeckien (42%) använt cannabis någon gång medan detta bara gällde 4% i några länder på Balkan.

Andelen elever i ESPAD-länderna som prövat cannabis ökade från 1995 (11%) till 2003 (20%). Därefter har värdena stabiliserats eller minskat i flertalet länder och genomsnittet uppgick såväl 2007 som 2011 till 17%.

Andelen svenska elever som använt cannabis har varit relativt oförändrad under hela perioden och 2011 gällde detta 9%.

Förändringar i Sverige från 2007 till 2011

För de åtta nyckelvariabler som redovisas i den bifogade tabellen har de svenska värdena varit oförändrade för fem. De som förändrats är att det blivit färre som druckit alkohol de senaste 30 dagarna (44 resp 38%) och färre som intensivkonsumerat under samma period (37 resp 31%). Däremot har det blivit fler som sniffat någon gång (9 resp 11%).

Ytterligare information

Kommentarer till undersökningen av barn- och äldreminister Maria Larsson finns här

Mer information, inklusive rapporten ”The 2011 ESPAD report”, finns på www.espad.org och www.can.se. På sistnämnda sida finns även en PowerPoint-presentation från dagens presskonferens.

För mer information hänvisas till ESPAD-koordinatorerna Björn Hibell (08-412 46 07, 070-514 15 08) och Ulf Guttormsson (08-412 46 19).

Bakgrund och fakta

ESPAD-projektet initierades och koordineras av CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning) och syftar till att spegla trender i användningen av olika typer av droger i så många europeiska länder som möjligt. För att få så god jämförbarhet som möjligt används ett gemensamt frågeformulär och en gemensam undersökningsmetod, varefter materialet bearbetas centralt.

Målgruppen är elever som fyller 16 det år datainsamlingen görs (motsvarar åk 9 i Sverige). Frågeformulären besvaras anonymt under skrivningsliknande former i slumpvis utvalda klasser. I senaste undersökningen 2011 deltog 2 600 svenska elever. I Sverige var bortfallet av elever 15% och totalt låg det på 13%.

ESPAD har fått stöd från Socialdepartementet, Europeiska centrumet för kontroll av narkotika och narkotikamissbruk (ECNN) samt Pompidougruppen vid Europarådet, och för Sveriges del även av Systembolagets råd för alkoholforskning (SRA).

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är en ideell förening som har till uppgift att sprida information om alkohol och andra droger. Våra återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Drogutvecklingen i Sverige och Narkotikaprisutvecklingen. CAN genomför även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län. Läs mer på www.can.se.