Uppsatspris till elev vid Strömkullegymnasiet i Bengtsfors

Årets upplaga av skrivartävlingen i sociala och etiska ämnen genererade nästan 200 bidrag från Skellefteå i norr till Ystad i söder. Priserna delas ut på skolavslutningsdagen, den 9 juni. Pristagarna får en summa pengar samt ett diplom. Alla vinnande bidrag publiceras på drugsmart.com.

3:e pris i gymnasiekategorin
Om att visa civilkurage – vem är hjälte
Josefine Persson
Strömkullegymnasiet
Bengtsfors

Bakgrund
Årets skrivartävling anordnas av Drugsmart och Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning (CAN), Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet (NBV), Svenskar och Invandrare Mot Narkotika (SIMON), Sveriges Akademikers Nykterhetsförbund (SAN), Sveriges Lärares Nykterhetsförbund (SLN), Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF) och Förbundet mot droger (FMD).

En jury bestående av representanter från Drugsmart, NBV, SIMON, SAN, SLN och MHF har tillsammans läst alla bidrag och bedömt dem utifrån nedanstående kriterier

• Innehåll
    • Kunskap, saklighet och stil
    • Eengagemang

För att närvara vid prisutdelningen eller komma i kontakt med pristagarna; vänligen ta kontakt med respektive skola.

• drogförebyggande
  • ungdomsengagemang
  • drugsmart.com

Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, är en organisation som har till uppgift att sprida information om alkohol och andra droger. Våra återkommande nationella undersökningar är Skolelevers drogvanor, Drogutvecklingen i Sverige och Narkotikaprisutvecklingen. CAN genomför även lokala och regionala undersökningar på uppdrag av kommuner och län. Läs mer på www.can.se.