Flyktingar i Libanon använder fotografi för att visa verkligheten i flyktinglägret Ein el-Hilweh

Nyhet   •   Aug 19, 2019 12:15 CEST

För att markera World Humanitarian Day kommer Canon Europe och Röda Korsets internationella kommitté (ICRC) att visa fotografier tagna av fem unga flyktingar, som dokumenterar hur livet ser ut på riktigt i flyktinglägret Ein el-Hilweh i Libanon. Fotografierna är resultatet av ett samarbetsprojekt mellan ICRC och Canon och fokuserar på att öka deltagarnas återhämtningsförmåga, ge positiva hanteringsmekanismer och kompetens som kan generera inkomster.

I maj 2018 startade samarbetet mellan Canons Young People Programme, som ger unga människor runt om i EMEA möjlighet att göra sina röster hörda i frågor som är relevanta för dem, och ICRC:s initiativ Ideas Box, som ger flyktingarna rekreations- och undervisningsaktiviteter. Fem flyktingar fick både kameror och träning av den professionelle fotografen Patrick Baz för att lära sig konststycket visuell storytelling.

Via fotografierna berättade de stories som var viktiga för dem och visade verkligheten i deras vardag, något som hjälpte till att lyfta fram betydelsen av det lokala perspektivet för att bredda skildringen kring gruppers konfliktupplevelser.

”De unga människorna har ett budskap till världen som visar vad som pågår här, vad deras liv och det här flyktinglägret verkligen handlar om, och att våld inte alltid är svaret”, säger Patrick Baz. ”Under hela min karriär har jag hjälpt lokala fotografer att berätta sina egna stories, eftersom det i den här branschen finns en tendens att berätta andras.”

Under projektet utvecklade deltagarna värdefulla färdigheter, som kan hjälpa dem generera inkomst framöver, och flera av deltagarna planerar att återvända som betalda volontärer i framtiden.

För att hjälpa till att dela deltagarnas stories med resten av världen, kommer deras arbete att ställas ut på den prestigefyllda fotofestivalen Visa pour l’Image i Perpignan, Frankrike, mellan den 31 augusti och 15 september 2019. Förutom själva utställningen sker också en paneldiskussion – Unfiltered – på fredagen den 6 september, som tar upp hur viktigt det är att använda lokala fotografer för att dokumentera stories i sina egna samhällen.

Om Röda Korsets internationella kommitté (ICRC)
ICRC inrättades1863, arbetar över hela världen, hjälper människor som drabbats av konflikter och väpnat våld och stöder lagar som skyddar krigets offer. Det är en oberoende och neutral organisation och dess befogenheter härrör i huvudsak från Genèvekonventionen 1949. ICRC har sin bas i Genève, Schweiz, och antalet anställda uppgår till ungefär 16 000 i över 80 länder. ICRC is finansieras huvudsakligen genom frivilliga donationer från regeringar och från Nationella Röda Korset och Rödahalvmånefederationen.

Bodil Nordin, Hållbarhetschef
Direkt: 073-625 71 09