10 nya PIXMA fotoskrivare från Canon

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2007 11:44 CEST

Canon lanserar idag 10 nya PIXMA-skrivare med fotolabbkvalitet: åtta multifunktionsmodeller och två fristående fotoskrivare.

Nya flaggskeppet PIXMA MP970 ersätter nu PIXMA MP810. Här finns seriens högsta utskrifts- och scanningkvalitet, ett lätthanterligt klickhjul och en TFT-display på 8,9 cm. PIXMA MP970 blir en kraftfull lösning som hemmafotolabb, oavsett om det gäller analoga eller digitala bilder. Med den nya PIXMA iP4500 introducerar Canon efterträdaren till den bäst säljande bläckstråleskrivaren i Europa; PIXMA iP4300.

— De här eleganta nya modellerna visar den hela tiden pågående utvecklingen av varumärket PIXMA, säger Åsa Ottosson, produktchef för skrivare, scannrar och multifunktion på Canon Svenska AB. Vi utökar antalet multifunktionella skrivare och introducerar flera förbättringar – till exempel snabbare uppstart och nya Auto Image Fix för snabbkorrigering av bilder. Canons överlägsna utskriftskvalitet, som har gjort PIXMA till Nr 1 när det gäller fotoutskrifter, kommer inte att göra användaren besviken!

Förbättrade multifunktionsprodukter - hastighet
Ledare i serien PIXMA multifunktionsprodukter är Canons nya flaggskepp PIXMA MP970. Canons förbättrade skrivhuvudsteknik FINE sprider bläckdroppar med en droppvolym som bara är 1 pikoliter och som når upp till en maximal upplösning på 9600 x 2400 dpi. Ett kantfritt 10 x 15 cm fotografi levereras på bara 35 sekunder (i standardläge). PIXMA MP970 använder sju separata bläckpatroner för exceptionell färgåtergivning och den är idealisk för alla som vill ha ett komplett fotolabb hemma.

Samtliga nya PIXMA multifunktionsprodukter använder Canons teknik Dual Colour Gamut Processing som ger ökad kopieringskvalitet. Tekniken har förfinats för att ge bättre färgåtergivning i blå och gula områden och bättre läsbarhet i både första och andra generationens kopior.
Canons ingenjörer har också utarbetat en markant bättre teknik för hela serien när det gäller snabbstart. Redan 5 sekunder efter strömtillslag kan kopieringen påbörjas.

Snygga och snabba – nya PIXMA fotoskrivare
De nya PIXMA fotoskrivarna är elegant utformade i silver och svart. Flaggskeppet iP4500 har den högsta hastigheten bland PIXMA fotoskrivare. Den skriver ut ett 10 x 15 cm fotografi på bara 21 sekunder. Båda de nya modellerna använder skrivhuvudstekniken FINE för att sprida bläckdroppar med droppvolym 1 pl (iP4500) och 2 pl (iP3500). Resultatet blir professionella utskrifter med fotokvalitet.

Funktionen Auto Image Fix
Samtliga nya PIXMA-modeller har Auto Image Fix – en innovativ funktion som automatiskt identifierar och korrigerar brister i fotografierna innan de skrivs ut. Teknik för ansiktsavkänning och motivanalys används för att identifiera och optimera nyckelområden i ett fotografi: suddiga färger och exponering, ansiktstoner och ljusstyrka, motivbaserade toner, kontrast och färgmättnad.
Funktionen nås via Canons programvaror MP Navigator EX och Easy-PhotoPrint EX, som båda medlevereras till varje skrivare. Funktionen Auto Image Fix finns också inbyggd i vissa modeller för att användas vid direktutskrift från minneskort.

Översikt över de nya PIXMA-modellerna

Nya PIXMA multifunktionsprodukter:
- PIXMA MP970: 1 pl, 9600 x 2400 dpi FINE skrivhuvud, 7 separata bläckpatroner, lätthanterligt klickhjul, 8,9 cm TFT-display, filmadapter för 35 mm film, Ethernet-anslutning
- PIXMA MP610: 1 pl, 9600 x 2400 dpi FINE skrivhuvud, 5 separata bläckpatroner, lätthanterligt klickhjul, 6,2 cm TFT-display
- PIXMA MP520: 2 pl, 4800 x 1200 dpi FINE skrivhuvud, 4 separata bläckpatroner, lätthanterligt klickhjul, 5,0 cm TFT-display
- PIXMA MP220: Kostnadseffektiv multifunktionsprodukt med 2 pl, 4800 x 1200 dpi FINE skrivhuvud, stöd för PictBridge, direktutskrift från minneskort
- PIXMA MP210: Enkel multifunktionsprodukt med 2 pl, 4800 x 1200 dpi FINE skrivhuvud, stöd för PictBridge
- PIXMA MX300: Multifunktionsprodukt med faxfunktion och 2 pl, 4800 x 1200 dpi FINE skrivhuvud, 20 kortnummer
- PIXMA MX310: Multifunktionsprodukt med faxfunktion och 2 pl, 4800 x 1200 dpi FINE skrivhuvud, 20 kortnummer, snabb automatisk dokumentmatare
- PIXMA MX700: Multifunktionsprodukt med faxfunktion och 2 pl, 4800 x 1200 dpi FINE skrivhuvud, 4 separata bläckpatroner, 4,5 cm LCD-färgdisplay, 40 kortnummer, snabb automatisk dokumentmatare, Ethernet-anslutning.

Nya PIXMA fotoskrivare:
- PIXMA iP4500: Fotoskrivare med 1 pl, 9600 x 2400 dpi FINE skrivhuvud, 5 separata bläckpatroner, påskrift på DVD-/CD-skivor, automatisk duplex, 2 pappersfack.

- PIXMA iP3500: Fotoskrivare med 2 pl, 4800 x 1200 dpi FINE skrivhuvud, 4 separata bläckpatroner, 2 pappersfack

Leveransstart för PIXMA iP3500, iP4500, MP210, MP220 och MP610 är september och för PIXMA MX300, MX310, MX700, MP520 och MP970 under oktober 2007. Rekommenderat cirkapris löper i spannet 900 SEK till 3500 SEK inklusive moms, för exakta priser kontakta pressansvarig.

Högupplösta bilder hittar du på www.canoninfo.nu/bildarkiv

För ytterligare information, kontakta:
Åsa Ottosson
Produktchef skrivare, scannrar och multifunktion
Direkt: 08-744 85 06, 0739-78 85 06
E-post: asa.ottosson@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2006 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Mer information om Canon finns på www.canon.se