Ett leende tack - tekniken för ansiktsavkänning införlivas i PowerShot A-serien

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2007 14:38 CET

Ett leende på allas läppar – det är lätt att ta fina porträtt med de nya digital-kamerorna i PowerShot A-serien. PowerShot A570 IS och PowerShot A560 har mängder av funktioner – inklusive 7,1 megapixel sensor, 4x optiskt zoomobjektiv, teknik för ansiktsavkänning och minskning av röda ögon.

Med dessa kameror är det lätt att ta fantastiska porträtt och gruppbilder både på familjeträffar och fester med kompisarna. Aktivera Canons smarta teknik för ansiktsavkänning så väljer kameran ut upp till nio ansikten i bildramen och justerar fokus, exponering och blixt för bästa resultat. Med minskning av röda ögon i uppspelningsläge kan du snabbt kontrollera dina bilder och sedan ta bort röda ögon utan att behöva använda dator eller särskild programvara.

De två kamerorna ser till att fotografierna överensstämmer med dina minnesbilder och återger naturliga hudtoner och naturtrogna färger. Hög ljuskänslighet på upp till ISO 1600 innebär att du inte behöver använda blixt i miljöer med svag belysning, till exempel på restauranger och barer – den naturliga stämningen fångas i bilden. Det är både lätt och roligt att fotografera familjen med de speciella motivprogrammen. PowerShot A570 IS har en avancerad optisk bildstabilisator som ger skarpa bilder genom att kompensera för oönskade kameraskakningar.

PowerShot A570 IS och PowerShot A560, de nya tillskotten i PowerShot-serien, gör digitalfotografering ännu enklare – och får alla att dra på smilbanden.
· Hög upplösning på 7,1 megapixel ger vackra, kristallklara bilder
· Ett precisionsobjektiv med 4x optisk zoom
· Canons nya DIGIC III-bildprocessor med teknik för ansiktsavkänning gör det enklare att ta perfekta porträtt
· Optisk bildstabilisator som kompenserar för skakningsoskärpa (PowerShot A570 IS)
· Klar och skarp 2,5” LCD-skärm med optisk sökare som visar hela bilder

PowerShot A 570 IS kommer ut på marknaden i mars och kommer att ha ett cirkapris på 3300 kronor inklusive moms (2 640 kronor exklusive moms). PowerShot A560 kommer även den ut i mars med ett cirkapris på 2 800 kronor inklusive moms (2 240 kronor exklusive moms).

Högupplösta bilder hittar du på www.canoninfo.nu/bildarkiv

För ytterligare information, kontakta:
Gunnar Wahlbeck
Produktchef Foto & video
Tel: 08-744 86 30, mobil 073-978 86 30
E-post: gunnar.wahlbeck@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2006 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Mer information om Canon finns på www.canon.se