Kvalitetsutskrifter i färg direkt från skrivbordet - Canons hittills snabbaste färglaserskrivare möter krav på kvalitet och produktivitet

Pressmeddelande   •   Feb 22, 2007 08:38 CET

LBP5960 är en kompakt A3 färglaserskrivare i bordsmodell som skriver ut i upp till 30 sidor per minut i både färg och svartvitt. Dessutom är utskriftskvaliteten hög, vilket gör att skrivaren passar för företag som behöver en snabb skrivare samt har behov av riktigt bra färgutskrifter.

- Det här är en unik laserskrivare genom att den är uppbyggd på samma sätt som en copyprinter, med trumman och tonerenheterna separerade istället för att allt sitter i en kassett, säger Christoffer Bohrn, produktchef Office Print på Canon Svenska AB. Det gör både att det blir enklare att byta förbrukningsmaterial, samtidigt som det blir billigare eftersom du bara behöver byta det som måste bytas.

LBP5960 riktar sig mot både små och medelstora företag, samt som avdelningsskrivare i företagens arbetsgrupper. Den utökar Canons befintliga sortiment för de här målgrupperna och stärker därmed Canons position som marknadsledande inom färgskrivarsegmentet i Sverige och övriga Västeuropa. Siffror från InfoSource 1H 2006

Bra miljöegenskaper och kostnadskontroll
LBP5960 passar för företagsmiljöer där kostnad och utrymme är viktiga faktorer. Den är liten nog för att kunna placeras var som helst i ett mindre kontor. Skrivaren har dubbelsidig utskrift som standard, vilket gör att företag kan minska papperskonsumtionen med upp till 40 procent, något som drar ned på både kostnaderna och miljöpåverkan. Interna beräkningar gjorda av Canon Dessutom har skrivaren låg energiförbrukning i och med att den automatiskt går ned i viloläge då den inte används. Förstautskriften från både uppstart och viloläge går mycket snabbt tack vare en kombination av flera tekniker från Canon som ger korta uppvärmningstider.

Pris och tillgänglighet:
LBP5960 finns tillgänglig i Sverige från och med slutet av februari till ett rekommenderat pris av 25 000 kronor exklusive moms.

Högupplösta bilder hittar du på www.canoninfo.nu/bildarkiv

För ytterligare information, kontakta:
Christoffer Bohrn, Produktchef Office Print
Direkt: 08-744 86 45
E-post: christoffer.bohrn@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 108 000 anställda – varav drygt 11 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8 % av omsättningen år 2005 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Mer information om Canon finns på www.canon.se