Marknadens mest efterlängtade lansering: Canon EOS 40D

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2007 09:32 CEST

En digital systemkamera som kan matcha de professionella modellernas styrka och hastighet har länge varit efterlängtad av alla avancerade amatörfotografer. Här är den – Canons EOS 40D.

Med sina 6,5 bilder per sekund upp till maximalt 75 bilder hänger EOS 40D med på allt – från sporthändelsens avgörande minut till de vilda djurens flykt. 10,1 megapixels upplösning och autofokussystem med hög precision ser till att du får med varenda detalj. I direktvisningsläget använder du LCD-displayen på 3,0" så att du utan besvär kan sikta både högt och lågt. Och med en starttid på bara 0,15 sekunder är EOS 40D redo när du är det.
Kamerahusets skal är tillverkat av magnesiumlegering och har extra tätningar som skyddar EOS 40D mot damm och fukt. På kamerans insida hjälper EOS inbyggda rengöringssystem till för att hålla sensorn fri från damm. Med EOS 40D får ägaren samma utgångsläge som professionella fotografer. Den är kompatibel med alla objektiv i serien EF och EF-S, blixtaggregaten Speedlite EX och dessutom med en ny trådlös filsändare, WFT-E2.

Nyckelfunktioner
· 10,1 megapixels
· 6,5 bilder/sek i kontinuerlig bildsekvens, maximalt 75 JPEG-bilder
· Nytt autofokussystem med 9 korssensorer
· DIGIC III-processor
· 3,0" LCD-display med direktvisningsläge
· EOS inbyggda rengöringssystem
· Tydlig och klar sökare
· Anpassningsbara parametrar för bildstilar, Picture Styles

Leveransstart för EOS 40D är i september. Rekommenderat cirkapris är 14 200 kronor inklusive moms (11 360 kronor exkl. moms).

Högupplösta bilder hittar du på www.canoninfo.nu/bildarkiv

För ytterligare information, kontakta:
Roel Lammers
Produktchef Foto & video
Tel: 08-744 86 21, mobil 073-978 86 30
E-post: roel.lammers@canon.se

Helen Iwefors
Tel: 08-744 85 30, mobil 073-978 85 30
E-post: helen.iwefors@canon.se

Företaget Canon
Canon Svenska AB marknadsför och säljer branschledande produkter och lösningar för kontorsmiljö och grafisk bransch genom franchisingkedjan Canon Business Center och fristående leverantörer. Företaget marknadsför och säljer också produkter och lösningar inom bildhantering till konsument genom rikstäckande kedjor, distributörer och enskilda fackhandlare. Canon Svenska AB har drygt 430 anställda och omsätter ca 2000 miljoner kr/år. Det svenska huvudkontoret ligger i Stockholm, där Canon Svenska AB är en del i den världsomspännande koncernen Canon Inc med säte i Japan. Koncernen har över 115 000 anställda – varav drygt 15 000 i Europa – och omsätter cirka 223 miljarder kronor. Ca 8,3 % av omsättningen år 2006 investeras i forskning och utveckling. Betydande forskarinsatser görs för att få alla företagets produkter och processer så miljöanpassade som möjligt, då koncernen prioriterar miljöfrågorna högt. Rankad som det mest miljövänliga företaget av den ideella miljöorganisationen Climate Counts i USA. Mer information om Canon finns på www.canon.se