Produktuppdatering – CARAT självrengörande målarfärg

Produktuppdatering – CARAT självrengörande målarfärg

De senaste årens raket på svensk färgmarknad – CARAT från Caparol – är redo för en ny säsong. Försäljningssuccén har varit ett faktum sedan lanseringen för snart två år sedan. CARAT satte en ny standard för färg för utvändigt trä med en rad nya, revolutionerande egenskaper:

Självrengörande yta, 3-stegsskydd mot påväxt av mögel och alger, extrem täckkraft och fyllighet är produktegenskaper som har gått hem hos både proffs och konsumenter. Att CARAT dessutom går att måla på nytt trä utan grundfärg får man på köpet.

CARAT oljefärg är en unik målarfärg med flera egenskaper som gör husägandet bekvämare för alla ägare av villor med träfasad:

Världens första självrengörande målarfärg för träfasader. Den unika strukturen i färgens ytskikt gör att smuts och föroreningar inte får fäste. De stöts bort av färgen. Skulle någonting ändå bita sig fast så sköljs det bort med nästa regnskur. Den rena ytan gör att huset ser nymålat ut länge. Men den gör också att färgen torkar upp snabbt efter ett regn då det inte finns några partiklar som binder fast fukten. En torr yta minska avsevärt risken för påväxt av alger och mögel.

CARAT innehåller Caparols nyutvecklade unika och intelligenta 3-stegsskydd mot påväxt av alger och mögel. Skyddet verkar i tre steg och håller målarfärgen skyddad under väsentligt längre tid. En snabblöslig biocid håller ytan ren från första dagen och en biocid med ”fördröjd effekt” skyddar ytan mot påväxt längre. Kombinationen är unik och används endast i CARAT oljefärg och INTACT akrylatfärg från Caparol.

Vid målning på nytt trä behövs ingen grundfärg. CARAT målarfärg tränger djupt in i underlaget och bygger samtidigt tjocka skyddande skikt. Två strykningar räcker på nytt trä!

Vid ommålning av tidigare målade ytor upptäcker man snabbt hur bra färgen täcker. Den fylliga konsistensen gör dessutom att färgen fyller igen små sprickor och ger uttorkade brädor en slätare och behaglig yta

Färgen är fri från lösningsmedel och går att måla på fasader som tidigare målats med såväl alkydoljefärg som akrylatfärg. Mycket lättmålad. CARAT oljefärg går, liksom de flesta av Caparols målarfärger, att bryta i 1000-tals kulörer.