Trendrapport – vad som är inne 2013

Trendrapport – vad som är inne 2013

Läs den fort, Trendrapporten, innan den är passé! Själva idén med en trend är att den ska vara kortlivad. Lite skiljer det sig från bransch till bransch men, snabbt ska det gå! När det gäller kulörer så lanserar trendinstituten löpande nya säsongskollektioner som sedan syns på allt från smink till kläder, hushållsmaskiner och inredningsmiljöer.

Caparol samarbetar med inredningsdesignern Pia Kennborn när det gäller bland annat inspiration och färgkartor. Hon håller koll på de olika trendinstituten och väljer ut det som lämpar sig för färgsättning med väggfärg och målarfärg i inredningsmiljöer. Idag finns det ofta fler parallella trendlinjer. Inte en enskild kulör, utan olika kombinationer som tillsammans bildar ett tema. Det gör att de flesta, om man vill, kan hitta en trendig färgsättning som passar den egna smaken. Se gärna vår aktuella färgkarta TREND13 i våra butiker eller på vår hemsida och titta på våra tolkningar av de senaste trenderna inom färgsättning.

Så plötsligt bestäms det att EN enskild kulör blir den trendigaste. Det är Pantone som ligger bakom utnämningen och den valda kulören kommer ofelbart att få stort genomslag i flera modekänsliga branscher på kort varsel.

2010 blev året då Pantone Turquoise blev favoriten, 2011 var det Pantone Honeysuckle som syntes i många sammanhang och 2012 var det Pantone Tangerine Tango som lyste upp.

2013 blir det Pantone Emerald som kommer att hamna på mångas läppar, och kläder, accessoarer och som favoritväggfärg i det nyrenoverade badrummet eller bakom soffan i TV-rummet.

Den uppmärksamme lägger genast märke till att fondväggarna i våra butiker sedan några år tillbaka pryds av Tangerine Tango, och 2013 års kulör, Pantone Emerald, återfinns under namnet Patina 100 i vår nya Trend 13 Färgkarta.

Välkommen in i någon av våra butiker för mer kulörer och inspiration!