Pressmeddelande -

MasterCard vill öka svenskarnas kortanvändande under semestern med en geostyrd mobilkampanj

Mediebyrån Carat genomför under sommaren en digital kampanj för MasterCard. Kampanjen riktar sig till svenskar som under semestern återgår till att använda kontanter istället för att använda det mer kostnadseffektiva och säkrare betalningssättet med bank- eller kreditkort.

- Vi i Sverige tenderar att inte använda kortet i samma utsträckning utomlands som på hemmaplan. Följden blir onödiga valutaväxlingskostnader och en ökad stöldrisk. Det vill vi informera om och har tillsammans med Carat tagit fram en kampanj som gör det så nära beslutet om att använda kort eller kontanter som möjligt, säger Bart Willaert, regionchef MasterCard Norden och Baltikum.

På hemmaplan är svenskarna bland de flitigaste kortanvändarna i världen. Utmaningen var därför inte att kommunicera om kortanvändande i sig utan att skapa en kampanj med syfte att åstadkomma en förändring av kortanvändandet i utlandet.

För att nå rätt person, i rätt tid och med rätt budskap, och därmed möjliggöra en beteendeförändring hos målgruppen, har Carat tillsammans med MasterCard kartlagt hela kundresan – från tanke till köp, samt under och efter resan.

- För att kunna utforma en kampanj med fokus att förändra konsumenternas beteende behövde vi först förstå hur de tänker och beter sig i alla resans skeenden. Kampanjen har sedan utformats baserat på de insikter vi tagit fram, säger Amelie Eriksson, Account Manager på Carat.

Kampanjen är framförallt mobilbaserad och består av geografiskt styrd annonsering mot flygplatser och reseintresserade personer. En del av kampanjen är baserad på programmatiska köp och retargeting och riktar sig till svenskar på semester i utlandet.

Kampanjen inleds denna vecka och pågår under juni, juli och augusti månad.

Om Mastercard

MasterCard (NYSE:MA) är ett globalt betalnings- och teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser som knyter samman konsumenter, finansiella institutioner, handeln, myndigheter och företag i över 210 länder och marknader. MasterCards produkter och lösningar gör vardagliga aktiviteter – som inköp, shopping, resande och företagande – lättare, säkrare och mer effektivt för alla. Följ oss på Twitter @MasterCardNews, @MasterCardSE, vår blogg Cashless Conversations och prenumerera på senaste nytt. För mer information besök: www.mastercard.se