Varför rullar det tomma lastbilar på svenska vägar?

Nu är det äntligen klart! Forskare på Chalmers Universitet ska med stöd av CS24, Logtrade och nio andra tunga aktörer inom industrin undersöka hur man på ett smart sätt kan lösa dilemmat som uppstår när lastbilar tvingas köra med "luft" i lasten.

Syftet med projektet är att studera möjligheterna till att öka fyllnadsgraden och minska överkapaciteten för svenska godstransporter för att effektivisera dessa och därigenom uppnå en minskad miljöpåverkan. Detta skall uppkomma genom att uppskatta hur stor andel som inte nyttjas fullt ut och genom fallstudier finna lösningar till effektivisering samt utveckla ett digitalt verktyg som möjliggör ökad potential på systemnivå.

Med stöd från Statens energimyndighet skall vi vara med i projektet: Uttnyttja befintlig överkapacitet i transportsystem för ökad energieffektivitet.

Vi hoppas att ni vill följa med oss på denna resa.

Här kan ni läsa mer om projektet:Logtrade

Vi har lösningen på transportmarknadens obalans

The Future Tecnology in transport

CargoSpace24 är ett GPS baserat system som matchar köpare och säljare av frakt på en gemensam portal, allt sker i realtid.
Våra kunder är köpare och säljare av frakt.
Med CargoSpace24 kan kunden alltid se och boka närmast ledig lastkapacitet i realtid.
CargoSpace24 ska bli ett oberoende online-system i Europa där transportköparen kan se och boka ledig kapacitet nära lastpositionen direkt på portalen.

Vision

CargoSpace24 revolutionerar transportnäringen och är starkt bidragande till fullt utnyttjande av världens samlade transportkapacitet.

CargoSpace24 minskar tomdragning och ökar fyllnadsgraden med fokus på miljö och transportekonomi.