En digitalisering och transformation - där e-handel och fysisk butik möts

Handeln är i förändring och styrs idag av konsumenternas nya sätt att shoppa. I dag kräver kunderna att butiken ska erbjuda samma service både i den fysiska butiken och på nätet. Childrenshouse.se i Umeå ville ta steget fullt ut och bytte ut alla befintliga system under sommaren 2017 tillsammans med Carismar och Sitoo.

Childrenshouse.se i Umeå, är en 2500 kvadratmeter stor barn- och babybutik med tillhörande e-handel. För drygt ett år sedan började Childrenshouse.se se sig om efter digitala betallösningar på mässor och event eftersom man under flera år hade sett en förändring i konsumentbeteende och ett krav på digitalisering. Bland annat vill kunderna ta del av produktinformation både på webben och i butiken, samtidigt som Childrenshouse.se ville ha möjligheten att enkelt kunna se kunddata och köphistorik för att lära känna kunden på djupet. Att möjliggöra för kunderna att handla lika enkelt online, som i en vanlig butik är något Simon Nordberg, ägare av Childrenshouse.se har tagit på allvar.

För att få hela omställningen att fungera rent tekniskt sökte de efter ett komplett affärs-, e-handels- och kassasystem med tillräcklig teknisk nivå för både e-handel och fysisk butik. Viljan att digitalisera hela verksamheten för att möta konsumenternas krav, ledde till ett samarbete med Carismar och Sitoo.

– Med Carismar har vi utvecklat vår sajt för e-handel för att göra det enkelt för kunderna att handla och ta del av produktinformation hemifrån. Sitoo möjliggjorde i sin tur att vår e-handel och fysiska butik nu finns integrerad på samma plattform vilket gör att vi kan ta del av samma information som kunden, säger Simon Nordberg.

Kristian Arvidsson på Carismar trycker på hur viktigt det är att Childrenshouse.se vågar sig på förändring. Världen digitaliseras just nu och de som går i framkant är vinnarna, menar han.

– Dom som låter tåget gå förbi kommer ha svårt att bibehålla marknadsposition när konkurrenterna är bättre rustade. Titta tillexempel vad Uber gjort med taximarknaden på några få år. Eller på andra sidan Blockbuster, som omsatte 50 miljarder för 10 år sedan, som inte klarade digitaliseringen och slutligen fick stänga, säger han.

Föråldrade affärssystem och butikskassor har svårt att möta konsumenternas nya köpbeteenden. Integrationerna mellan dem är kostsamma och är varken bra för verksamheten eller slutkunden. Kristian Arvidsson COO på Carismar menar att i takt med digitaliseringen måste sättet de gör affärer på och den service de levererar, möta kundens förväntningar och verklighet.

– Vi måste komma till insikt att de gamla utdaterade ekosystemen är en sunk cost vilket är svårt och jobbigt för det flesta handlare. Det gör ont att kasta ut maskiner och byta system där man lagt stora investeringar. Men tyvärr är det ofta det som krävs för att komma vidare och i vissa fall även för att överleva, säger han.

Simon Nordberg har arbetat på Childrenshouse.se sedan 1999 och har varit med från upphandling, genom integrationen, till lanseringen av det nya systemet i butiken i Umeå. Han var med och bytte ut det gamla kassaregistret till ett molnbaserat kassasystem från Sitoo, som sköts via iPhone, iPad och iPod. Stora och dyra PC-datorer och gammelkassor slängdes ut, vilket har visat sig vara både tidseffektivt och ekonomiskt för butiken. Det molnbaserade kassasystemet förenklar vardagen på Childrenshouse.se eftersom att den innebär att kassa- och kundregister, priser och produktinformation finns samlat på ett och samma ställe och uppdateras i realtid.

– Kunderna handlar idag både analogt och digitalt, vi kan med hjälp av Sitoo och Carismar fortsätta att vårda våra kundrelationer och förse dem med all information som de behöver även online. Nu kan kunderna ta del av samma erbjudande i fysisk butik och i webbshop, eftersom dem är sömlöst integrerade med varandra, säger Simon Nordberg.

Integrationen mellan e-handel och fysik butik är central i digitaliseringen. Idag har konsumenternas fönstershopping förändrats, kunden kan avsluta ett köp i Umeåbutiken utan att ha sett produkten i fysisk form, eftersom de redan tittat på produkten i webbshopen via sin smartphone.

– Hela handeln är i förändring just nu. För att skapa nära kundrelationer ska e-handeln fungera på samma sätt som den fysiska butiken. Samtidigt måste också butikerna följa med i utvecklingen, bland annat borde det finnas lika många kassor som anställda för att minska kassaköerna. Med Sitoo kassasystem kan vilken medarbetare som helst sköta betalningen via iPaden var som helst i butiken, säger Jens Levin, CEO på Sitoo.

På Childrenshouse.se vill man inte stanna i nuet. Tanken bakom konceptet och den nya e-handelsplattformen är att den ska utvecklas ytterligare, något Simon Nordberg vill göra tillsammans med Carismar och Sitoo.

– Carismar har varit ett föredöme när det kommer till att lyssna på våra viljor och krav under utvecklingen av vår e-handelsplattform. De har visat stor förståelse, de hjälper till mycket och ställer många frågor för att komma med den bästa lösningen för just oss och våra kunder. Tillsammans med Sitoo har vi lyckats integrera e-handeln med vår fysiska butik vilket gör det är enkelt för kunderna att handla. Det är viktigt för oss att kunderna känner förtroende för vår butik och våra produkter, vi måste hänga med i den utvecklingen, säger Simon Nordberg.

Childrenshouse.se har gjort en total transformation från ett utdaterat ekosystem till ett nytt och framtidssäkert.

– Jag är väldigt imponerad av Simon på Childrenshouse.se och för den delen hela personalens framåtanda och omfamnande av den nya tekniken. Det är vårt mission att digitalisera, automatisera och skala upp handlares omsättning och vi ser framemot att göra denna resa även med Childrenshouse.se, avslutar Kristian Arvidsson på Carismar.

Johan Carlmark

Presskontakt CEO 08-522 922 61