​Carismar fixar sajt och lokaler åt Pen Store som nu kan växa på alla fronter

Beställningarna haglade in, personalen jobbade på högvarv och situationen för Pen Stores e-handel blev tillslut ohållbar. Efter att ha bytt plattform till Carismar kan de nu fokusera på kärnverksamheten och tillåts även växa i en helt ny miljö.

Sedan 2010 har e-handelsföretaget Pen Store sålt pennor, kontors- och konstnärmaterial via sin näthandel och fysiska butik. Alla beställningar från e-handeln plockades i butiken, vilket kunde bli rörigt om det var mycket kunder inne samtidigt.
– Vi var ute efter att flytta vår näthandel till separata lokaler, eftersom e-handeln hela tiden växte, vi fick fler och fler beställningar som tillslut gjorde att vi inte mäktade med. Samtidigt ville vi också uppdatera hemsidan, så det var en lycklig slump för oss att Carismar förutom att erbjuda en plattform för oss att växa i, samtidigt skulle flytta från sina lokaler som vi då kunde ta över, säger Jacob Bergström, grundare av Pen Store.

Förutom att överlåta nya, större lokaler till e-handelsverksamheten, har Carismar utvecklat Penstore.se till en skalbar plattform, skapat en ny, fräsch site som är mer lättnavigerad och optimerad för kunderna. Jacob Bergström är mycket positiv till samarbetet och har redan, efter en månad, märkt skillnad på både plockarbetet och responsen från kunderna.
– Det finns en styrka i systemet från Carismar som gör att vår e-handel tillåts växa, samtidigt som kunderna enklare kan hitta rätt produkter i vårt stora sortiment. Vi kan också hålla siten uppdaterad, och fokusera på det vi vill – att sälja pennor, säger Jacob Bergström.

Pen Stores breda sortiment och stora utbud av hundratals olika artiklar gjorde att Carismar såg ett tydligt behov av en uppdaterad plattform.
– Det är produkter som kunderna kan köpa många av, mängder av olika nyanser och format, därför skapade vi en speciellt utökad varianthantering som gör att det lättare för kunderna att filtrera och hitta sin vara. Siten är också ännu mer sökordsoptimerad, responsiv och anpassad vad gäller både språk och valuta. Pen Store är duktiga e-handlare och nu kan de enklare administrera siten och kunderna får en bättre köpupplevelse, säger Urban Björkman, projektledare och delägare på Carismar.

Att Pen Store även kunde ta över Carismars tidigare lokaler ser Urban Björkman som en perfekt matchning.
– Vi hade planer på att flytta till större och Pen Store hade ett behov av nya lokaler, det blev ett bra läge för bägge parter helt enkelt, säger Urban Björkman.

• Företagande

Carismar levererar både e-handelsplattform och kompetens med fokus på lönsamhet. Carismars e-handelsplattform är utvecklad tillsammans med några av Sveriges största e-handlare och anpassas efter behov. Som fullservice e-handelsbyrå hjälper Carismar idag 20 st e-handlare att växa och utvecklas.  Exempel kunder: Bubbleroom, Tidningskungen, MaxGaming, Zoovillage, Porsche, DMRetro osv. Se mer på vår site: www.carismar.com

E-handel handmade in Stockholm est. 2004