Staropramen har identifierat fatölsproblemet

Staropramen i Tjeckien har nu, lördag 19 september, identifierat och konfirmerat orsaken till fatölsproblemet. Felet uppstod i deras reningsprocess för fat. Staropramen har säkerställt när det skedde och att det endast var ett fåtal fat som blev utsatta för ett rengöringsmedel.

Produktionstillfället var den 31 augusti med bäst-före-datum 28-03-2016. Endast Staropramen Premium 30L fat, och inga andra varianter (Granat, Unfiltered, flaska eller burk) är berörda. Som en säkerhetsåtgärd tas samtliga fat under denna tillverkningsperiod tillbaka. Fat med bäst-före-datum 28-03-2016 kasseras. Staropramen tar ärendet ytterst allvarligt och har genomfört ytterligare förbättringar för att se till att detta aldrig händer igen.

Carlsberg Sverige som ansvarar för distribution och försäljning av Staropramen i Sverige beklagar återigen händelsen.