Allt fler köper ekologiskt öl – stora skillnader mellan kvinnor och män

Allt fler köper ekologiskt öl – stora skillnader mellan kvinnor och män

Om Sveriges kvinnor får bestämma blir all öl ekologisk, det visar en studie genomförd av undersökningsföretaget Brandjobs på uppdrag av Carlsberg Sverige. Bättre för miljön, mindre tillsatser och renare produkter anges som anledningar till att välja ekologiskt. När det kommer till öl är okunskapen dock stor, bara fyra procent anger att de har bra kunskap om vad ekologisk öl innebär. Samtidigt har försäljningen av ekologisk öl på Systembolaget mer än fördubblats under årets tre första kvartal i år. Nu storsatsar Carlsberg Sverige på ekologiskt.

Trenden är tydlig – allt fler köper ekologiskt. Enligt en studie uppger 34 % av alla svenskar att de väljer ekologiska produkter när alternativet finns. Särskilt kvinnor väljer ekologiskt, hela 45 %, jämfört med 28 % av männen.

Det är också kvinnorna som går i bräschen för ekologisk öl. 52 % de svenska kvinnorna uppger att de är intresserade av ekologisk öl, medan motsvarande siffra bland männen bara hamnar på 33 %. Faktum är att om kvinnorna får bestämma skulle all öl vara ekologisk - en majoritet (53 %) anger att de skulle föredra att all öl var ekologisk, medan bara 37 % av männen håller med.

Studien visar också att det finns stora skillnader mellan olika åldersgrupper vad gäller intresse att köpa ekologisk öl. Den yngre generationen (20-30 år) är betydligt mer intresserade än den äldre (51-65 år), 55 % jämfört med 28 %.

Stor okunskap om ekologisk öl

De flesta köper ekologiskt för att bidra till en bättre miljö (59 %), för att slippa tillsatser (52 %) och för att produkterna upplevs som renare (50 %). Ändå är kunskapen om vad ekologisk öl innebär anmärkningsvärt låg. Bara 4 % av alla svenskar anger att de har bra kunskap om vad ekologisk öl innebär.

– Ölkonsumenter blir allt mer medvetna, både när det gäller smaken och hur ölen framställs. Många känner sig osäkra på vad ekologisk öl är, men trots det är både intresset och efterfrågan stor. Vi gör nu vår största satsning på ekologiskt någonsin, och som Sveriges ledande bryggeri har vi valt att gå in helhjärtat och helt ställa om produktionen av vår kronjuvel Carlsberg Hof till ekologisk, säger Mark Jensen, VD på Carlsberg Sverige.

Vad är ekologiskt öl?
Tillsammans med vatten är malten ölets huvudsakliga ingrediens och för att ett öl ska räknas som ekologiskt måste minst 95 % av innehållet vara ekologiskt odlad. Då ställs strikta krav på odlingen och användningen av kemiska bekämpningsmedel. Man använder inte konstgödsel med kväve, och näring hämtas från det omgivande ekosystemet. I Carlsberg Hof Organic är 100 % av all kornmalt ekologiskt odlad

Carlsberg Hof blir ekologisk

Våren 2015 lanserade en handfull bryggerier ekologiska linjer av sina storsäljande lageröl. Bland annat lanserades Carlsberg Hof Organic på 33 cl burk, en ekologisk variant av klassikern Carlsberg Hof. Sverige blev därmed först i världen med ekologisk Carlsberg. Nu har Carlsberg Sverige som enda storbryggeri i Sverige genomfört en full övergång av Carlsberg Hof till ekologisk på både fat, glasflaska, burk och PET. Det betyder att från och med oktober 2015 är all kornmalt som används i bryggprocessen av Carlsberg Hof Organic ekologisk.

I och med omställningen till ekologisk produktion av Carlsberg Hof Organic har Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg anpassat bryggeriet och investerat i ny bryggeriutrustning. Investeringen innebär bland annat en helt ny maltsilo i brygghuset med tillhörande transportbanor.

Dramatisk ökning av ekoförsäljning på Systembolaget

Mjölk och kaffe toppar listan över de mest populära ekologiska varorna, men både öl och vin ökar snabbt. Det märks inte minst på Systembolagets försäljningssiffror – under årets första tre kvartal har försäljningen av ekologiskt vin ökat med 62 % och ekologiskt öl med nästan 133 %*.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Brandjobs under 2015 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Undersökningen bestod i en kvalitativ förstudie med fokusgruppsintervjuer samt kvantitativa onlineintervjuer. Totalt ingick drygt 1 000 personer i åldern 20 till 65 år i den kvantitativa undersökningen, spridda över hela Sverige.

* Försäljningssiffror från Systembolaget

Försäljningssiffrorna för Systembolaget kommer från Systembolagets egen försäljningsdata för de tre första kvartalen under 2015.

Ekologiskt från Carlsberg Sverige

Utöver Carlsberg Hof Organic erbjuder Carlsberg Sverige ytterligare fem ekologiska produkter: Falcon Raw, Jacobsen Extra Pilsner, Pripps Grön, Xide Organic Pomegranate Hibiscus samt Somersby Apple Cider Organic

Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
E-mail: henric.bystrom@carlsberg.se