Carlsberg bjuder på ny jultradition – jultaco med malt

Årets julsortiment från Carlsberg Sverige rymmer allt från smakrika och fylliga klassiker som Falcon Julöl med originalrecept från 1898, till friskare alternativ med lägre alkoholhalt. Men julöl passar inte bara som dryck till maten, utan också i maten. I år har Carlsberg Sverige tillsammans med kocken Sebastian Schauerman tagit fram en julinspirerad taco. Jultacon innehåller både malt och Falcon Julöl.

Att brygga julöl är en flera hundra år gammal tradition och drycken har varit ett självklart inslag på de svenska julborden sedan vikingatiden. De kryddiga smaker som julölen bär med sig passar inte bara till maten utan även som en ingrediens i matlagningen. Lagom till årets julfirande har därför Carlsberg Sverige tillsammans med kocken Sebastian Schauerman tagit fram ett recept på en jultaco som innehåller både malt och Falcon Julöl. Sebastian Schauerman har utvecklat jultacon, som också är vegansk, inom ramen för sitt vegetariska koncept ”Taku Taku”.

– Att dricka julöl till julmaten är en gammal och kär tradition. Det många inte vet är att julöl passar minst lika bra att ha i maten. Därför är vi i år lite extra glada att kunna inspirera alla julfirare med en julig twist på den klassiska fredagstacon, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Julsortimentet 2017

Julöl är ofta mörkt och smakrikt för att balansera julbordets många feta och salta rätter, men idag finns även lättare och friskare alternativ att välja mellan. Årets julsortiment från Carlsberg Sverige bjuder på klassiska smaker såsom Falcon Julöl och Eriksberg Julöl, båda med recept från 1890-talet, samt återkommande favoriter som Falcon Julmumma, Nya Carnegiebryggeriets Ljusslingan och Jacobsen Golden Naked Christmas Ale.

Carlsberg Sveriges julöl finns till försäljning på Systembolaget från 3 november.

För mer information, kontakta: Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se