Carnegie Porter fyller 175 år

Carnegie Porter fyller 175 år

– Sveriges äldsta aktiva varumärke firar med jubileumsbrygd

Sveriges äldsta varumärke – Carnegie Porter fyller 175 år. Det firas med en jubileumsbrygd med ”extra allt” som har tillverkats enligt gamla traditioner för att efterlikna Carnegie Porter från förra seklet.

Carnegie Porter började bryggas 1836 och är ett av det äldsta svenskbryggda ölet – tillika Sveriges äldsta aktiva varumärke som med decennierna blivit känt över hela världen. 175-årsjubileet firas med en Jubileumsbrygd, signerad av Carlsberg Sveriges bryggmästare Daniel Eriksson och Brooklyn Breweries bryggmästare Garrett Oliver.

– Om jag hade varit pizzabagare hade jag beskrivit brygden som ”extra allt”. Till skillnad från vanlig Carnegie Porter, som är underjäst, har vi använt både över- och underjästkultur till jubileumsbrygden. Det har gjort den välhumlad, men faten har samtidigt minskat bitterheten och adderat smakerna av vanilj, kokosnöt och lite bourbon, säger Daniel Eriksson.

I april anlände amerikanska bourbonfat till Carlsberg Sveriges bryggeri i Falkenberg. Daniel Eriksson slet hårt tillsammans med Garrett och hans bryggare från Brooklyn för att få alla 130 träfat på plats och genomföra tappningen av brygden. Till sin hjälp hade de representanter från Porters Drinkers Association och medarbetare från Carlsberg.

Under lagringstiden spelades det musik för trätunnorna från en öppen spellista på Spotify där allmänheten var med och påverkade valet av musik. Det spelades allt från Cole Porter, Brooklyn-låtar och klassisk musik till reklamlåtar från västkustkompisarna Pripps Blå och Falcon.

– Under lagringstiden blev ölet smakrikare och starkare, från planerade 6,9 procent till en slutprodukt på 8,8 procent. Om det var ljudvågorna som påverkade låter jag vara osagt, men portern utvecklades fantastiskt bra, säger Daniel Eriksson.

Ett öl för livsnjutare – i 75 centiliters-butelj
Efter att ölet legat på fatlagring i drygt två månader tappades det på vackra 75 cl-flaskor. Ölet kan med fördel lagras i flera år och passar utmärkt till kötträtter eller till den klassiska porterkombinationen med ostron, men är även gott att avnjutas som det är.

– Det här är ett öl för livsnjutare. Vi valde en större flaska med en klassisk korkförsegling för att markera jubileumsbrygden. Det var så här som öl ursprungligen buteljerades. Vi vill att man ska känna igen sig i det traditionella och samtidigt lyfta fram jubileumskänslan, avslutar Daniel Eriksson.

Fakta/ Carnegie Porter Jubileumsbryggd
Alkoholhalt: 8,8 %,
Storlek: 75 cl
Pris: 99 kr på Systembolaget.

Det första smakprovet av jubileumsbryggden skedde på Öl- och whiskeymässan den 28 september, den kommer även att lanseras på utvalda restauranger under vecka 40.

Premiären på Systembolaget blir den 1 november då ett begränsat antal flaskor släpps för allmänheten.

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader.