Falcon Tipp Tapp – en ny stjärna på julbordet

Falcon Tipp Tapp – en ny stjärna på julbordet

Carlsberg Sverige presenterar idag 2012 års juldrycker. I julölssortimentet återser vi flera omtyckta favoriter från Falcon, Eriksberg och Pripps, men årets nya stjärna är Falcon Tipp Tapp. Ett härligt jul- och vinteröl som passar lika bra att avnjutas som aperitif som till julmaten. Falcon Tipp Tapp är en frisk mörk lager, torrhumlad med Simcoe, vilket ger en gemytlig doft av barrträd och en nypa grankåda i eftersmaken.

Att brygga öl till jul är en tradition som har bevarats i århundranden och varje år tillverkar de flesta svenska bryggerier särskilda ölsorter inför julen. Carlsberg Sverige bjuder i år på ett brett utbud av juldrycker som tilltalar de flesta smakriktningarna. Oavsett om man föredrar en mer smakrik och mustig karaktär eller ett friskare och lättare alternativ kan alla hitta sin personliga favorit.

Falcon Tipp Tapp är årets stora nyhet, till skillnad från traditionellt julöl är det relativt alkoholsvagt - kort och gott ett julmellanöl. Falcon Tipp Tapp gifter sig inte bara fint med doften av julgran utan är ett allroundöl som passar i olika slags vintersituationer. Serveras det kylskåpskallt är det en utmärkt aperitif eller sällskapsdryck. Serveras det källarsvalt är det smakrikt nog att stå upp mot alla de smaker som det moderna julbordet har att bjuda på. Om det serveras snökallt kan det vara uppfriskande att avnjuta efter en stund i den granvedeldade bastun.

- Tipp Tapp är vårt topptappade öl, därav namnet Tipp Tapp. Vi har låtit torrhumla det nästan svarta ölet med Simcoe-humle, vilket ger ett öl med en uppfriskande beska och en tilltalande doft av barrträd och toner av grankåda i eftersmaken. Med sin personliga och välbalanserade karaktär har vi fått ett härligt jul- och vinteröl, utmärkt att servera till såväl julbordet som till salta och söta snacks, säger Daniel Eriksson, bryggmästare på Carlsberg Sverige.

Andra julöl från Carlsberg Sverige är storsäljarna Falcon Julöl, Eriksberg Julöl och Pripps Julöl som alla passar utmärkt till julens läckerheter. Pripps Julöl får i år också en helt ny design. För den som efterfrågar en mer komplex karaktär finns Jacobsen Golden Naked Christmas Ale och Carnegie Porter, en älskad trotjänare från 1836. Julölen sällskapas även i år av Falcon Julmumma, som både bjuder en rik smakupplevelse och härliga dofter av julkryddor.

Ett fräscht och uppfriskande alternativ till julens drinkar och den klassiska glöggen är Xide winter, som med sin glittriga design sprider julstämning. För de som föredrar alkoholfritt under julhelgen finns Apotekarnes Julmust,
en storfavorit bland oss svenskar. Ett julbord utan must kan de flesta av oss idag knappast tänka sig och under förra julen konsumerades över 40 miljoner liter julmust.

Carlsberg Sveriges juldrycker 2012

Carlsberg Sveriges juldrycker finns till försäljning i dagligvaruhandeln och på restaurang från oktober/november och på Systembolaget från den 15 november 2012.

Falcon Tipp Tapp
är en frisk mörk lager som är torrhumlad med simcoe, vilket ger en gemytlig doft av barrträd och en nypa grankåda i eftersmaken. Passar att avnjuta både som aperitif, till det moderna julbordet eller med salta och söta snacks. Alkoholhalt: 4,5%. Pris på Systembolaget för storlek 33 cl, 12,90 kr.

Falcon Julöl
är ett av Sveriges populäraste julöl. Det är ett smakrikt öl med en mjuk och fin sötma och en fyllig smak av rostad malt. Falcons första julöl bryggdes till julen år 1898 och än idag utgår man från originalreceptet. Falcon Julöl finns som starköl och folköl, alkoholhalt: 5,2 % respektive 3,5 %. Pris på Systembolaget för storlek 50 cl, 15,90 kr respektive 33 cl, 11,40 kr. Ex pant

Falcon Julmumma
har en mörkbrun färg. Den har en rund och fyllig med mild beska i
eftersmaken. Den härliga doften av julkryddor utlovar en smakupplevelse utöver det vanliga.
Passar utmärkt till julbordet eller som alternativ till öl, glögg eller julmust. Alkoholhalt: 5,2%. Pris på Systembolaget för storlek 50 cl, 16,90 kr. Ex pant

Pripps Julöl
har en mörk färg med rubinröd lyster. Den är brygd på rostad malt från Tyskland och pilsnermalt. Pripps Jul finns som starköl, folköl och lättöl. Alkoholhalt: 5,0 %. Pris på
Systembolaget för storlek 50 cl, 14,90 kr. Ex pant

Eriksberg Julöl
lanserades 2007 och är bryggt enligt gammal bryggartradition och gjorde direkt succé. Det är ett premiumöl rik på smak och arom som passar särskilt bra till julmat, choklad och nötter. Eriksberg Julöl finns som starköl och folköl, alkoholhalt: 5,6% respektive 3,5 %. Pris på Systembolaget för storlek 50 cl, 16,40 kr. Ex pant

Carnegie Porter
har en särställning i svensk ölkultur, och uppmärksammas ofta av ölälskare i
både Sverige och utomlands. Carnegie Porter har en mäktig smak, härligt skum och doft av kaffe. Finns som starköl och folköl, alkoholhalt: 5,5 % respektive 3,5 %. Pris på Systembolaget för storlek 33 cl, 14,90 kr. Finns hela året.

Jacobsen Golden Naked Christmas Ale
är ett julöl av finaste kvalitet med en tydlig julkänsla. Ölet har smaker och dofter av kanel, vanilj, citrusfrukter och lakrits. Alkoholhalt 7,5%. Pris på Systembolaget för storlek 75 cl, 55,00 kr.

Xide winter
har en frisk citrussmak av tangelo och ingefära och är ett fräscht alternativ till julens drinkar och den klassiska glöggen. Xide winter har även en av säsongens glittrigaste förpackningar. Flaskan är i klart glas med glitter i botten och den fungerar som en traditionell snöglob – vänd på flaskan och du har dig ett vackert, skimrande snöfall. Alkoholhalt: 4,5 %. Pris på Systembolaget för storlek 33 cl, 17,90 kr.

Apotekarnes Julmust
är svenskarnas favorit bland de alkoholfria alternativen under julhelgen. Totalt, alla varumärken, konsumeras under julen över 40 miljoner liter julmust. Julmust är precis
som öl och svagdricka en maltdryck med fyllig smak som är god att dricka som den är men passar även till julmat. Julmust finns både som original och som light i storlekarna 140 cl och 33 cl.

För mer information och högupplösta bilder, kontakta:

Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige, 070-483 05 48
henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med försäljning på över 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se