Hälften av svenskarna kan tänka sig köpa illegal alkohol

Inför midsommar har svenskarna inga större moraliska problem med att köpa illegal alkohol importerad från utlandet, detta trots att det är förbjudet att sälja och kan ge böter eller fängelse upp till två år. Istället anser svenskarna att otrohet är det största moraliska dilemmat enligt en undersökning genomförd av Novus på uppdrag av Carlsberg Sverige.

När svenskarna ombads rangordna de mest och minst omoraliska handlingarna ansåg 53 procent att den mest omoraliska handlingen är att vara otrogen. På delad andraplats hamnade att sjukskriva sig från arbetet utan att vara sjuk och att backa in i en annan bil utan att meddela ägaren.

Istället anser mer än hälften av de svarande att den minst omoraliska handlingen är att köpa en back öl importerad från Tyskland (54 procent), före att köra 40 km för fort på en motorväg (11 procent). Trots att det är olagligt att sälja importerad alkohol vilket kan ge böter eller fängelse upp till två år verkar svenskarna inte ha några större moraliska betänkligheter med detta.

Undersökningen visar att mer än hälften av svenskarna, 53 procent skulle tacka ja om man blev erbjuden illegal alkohol av en vän. Endast 19 procent skulle tacka nej. Det är 40 procent av svenskarna som någon gång köpt alkohol som har importerats från utlandet.

– Det finns uppenbarligen en problematik kring att svenskar tar lätt på att köpa importerad alkohol. Det är straffbart med fängelse att sälja importerad alkohol och man bör tänka på vilka signaler det sänder och vilka konsekvenser det kan ge i det långa loppet, säger Henric Byström, pr-ansvarig Carlsberg Sverige.

Nästan hälften (47 procent) av de svarande skulle välja att köpa en platta starköl av en privatperson för 140 kronor före att handla motsvarande platta på Systembolaget för 290 kronor. Det är endast 12 procent av de svarande som skulle välja att handla på Systembolaget.

– Den illegala alkoholen är ett stort problem bland annat i samband med illegal försäljning till underåriga. Det är därför viktigt med en attitydförändring i hur vi ser på den illegala alkoholen, säger Henric Byström pr-ansvarig Carlsberg Sverige.

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Carlsberg Sverige mellan den 7-12 juni 2012 med 1001 intervjuer bland kvinnor och män i åldrarna 18-79 år.

Sammanställning av undersökningens resultat

• 53 procent av svenskarna skulle tacka ja om man blev erbjuden illegal alkohol
  • 40 procent av svenskarna har någon gång köpt alkohol av en vän som importerat från utlandet
  • 47 procent av svenskarna skulle hellre köpa en platta starköl (24 burkar, 0.5liter) för 140 kronor av en privatperson medan endast 12 procent hellre skulle köpa motsvarande platta öl på Systembolaget för 290 kronor

För alla resultat från undersökningen, se bilaga.

Henric Byström, PR-chef Carlsberg Sverige, 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader.

Mer information på www.carlsbergsverige.se