High Five tillbaka i Åre - 26 mars 2011  Amatörernas chans att slå skidproffsen

High Five tillbaka i Åre - 26 mars 2011 Amatörernas chans att slå skidproffsen

Nu är det klart att skidtävlingen Åre High Five, där amatörer och proffs tävlar sida vid sida, är tillbaka i Åre den 26 mars 2011. Förra årets premiär blev en succé med över 160 deltagare. Överst på prispallen stod amatören Per Hedberg från Stockholm som slog den svenska skideliten.

Åre High Five är ett unikt tillfälle för amatörer att möta skidproffsen när de varvar ner från tävlingssäsongen. Under en intensiv helg fylld av åkning och underhållning utgör High Five en perfekt säsongsavslutning för proffsen, samtidigt som amatörerna får sin chans att mäta sig med de bästa.

I fjol stod stora delar av svenska skideliten redo vid starten; bland annat Hans Olsson, Jessica Lindell-Vikarby, Maria Pietilä Holmner, André Myhrer, Therese Borssen, Marcus Larsson och Kajsa Kling tävlade alla i 2010 års upplaga av Åre High Five. Bakom arrangemanget av de publikfriande tävlingarna står Skistar och Carlsberg.

-          Åre High Five är ett roligt och avslappnat sätt att avsluta en tuff tävlingssäsong för proffsåkarna. Samtidigt är det en möjlighet för alla med skiddrömmar att pröva sina färdigheter mot de bästa. Det är glädjen och passionen för sporten som vi tar fasta på med Åre High Five och i år satsar vi på ett ännu bättre arrangemang än i fjol, säger Jacob Anderson på Carlsberg.

Trots en stor uppslutning från den svenska skideliten var det en amatör från Stockholm som vann förra årets tävling. Per Hedberg, tidigare medlem i det svenska Freestylelandslaget, plockade hem förstaplatsen på herrsidan, tätt följt av nuvarande landslagsåkarna Hans Olsson och Marcus Larsson.

-          Det var såklart roligt och lite oväntat att vinna. Många kanske har inställningen att det är en jippotävling men när man väl står på startplatsen så är alla taggade och vill vinna. Det blir nog Åre High Five för mig igen i mars. Kombinationen av skidåkning, det sociala, Åre på våren och att få komma bort från Stockholm ett tag gör tävlingen till något att se fram emot, säger Per Hedberg.

På damsidan tog Jessica Lindell-Vikarbyd hem segern före amatören Caroline Strömberg, Maria Pietilä Holmner kom på en stark tredjeplats.

Om High Five by Carlsberg
High Five har körts i Verbier under de senaste tio åren. Här samlas alltid världseliten inom utförsåkning och friåkning tillsammans med amatörer för att göra upp om säsongens sista och roligaste pallplatser. Tävlingen är unik i sitt slag eftersom amatörer kan utmana skideliten på välpreparerade banor och samtidigt få tips och råd av proffsen. 2010 landad High Five i Åre och den 26 mars 2011 är det dags igen.

Åre High Five avgörs genom 5 separata grenar
Sled Cross:
På en Techsled tar sig åkarna igenom en bana med hopp och velodromkurvor
Cross Style: En blandning mellan storslalom och Ski Cross. En åkare i taget tar sig ner genom en bana med hopp och skarpa svängar.
Speed Ski: Farter runt 100 km/h väntas på denna välpreparerade bana.
Ski Cross: En tuff och snabb sport där fyra personer gör upp på en bana med hopp och hårda kurvor. Banan kommer i år att bli både större och snabbare.
Parallel Slalom: Åre High Five avslutas med en klassiker. De fyra första grenarna avgör ranking och startplats i denna sista och viktigaste gren.

Vid sidan av skidåkningen samlar Åre High Five välkända DJ:s, afterski i världsklass och skönt häng i och utanför backen.

Läs mer på:
www.arehighfive.com
För anmälan till tävlingen, se www.skistar.com och www.arehighfive.com

För bilder se: www.arehighfive.com/Press/AH5-Pressbilder.zip

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader.

Mer information på www.carlsbergsverige.se

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, e-mail; henric.bystrom@carlsberg.se