INBJUDAN TILL LUNCHSEMINARIUM MED PANELDEBATT OM ALKOHOLPOLITIK: ÖL OCH SAMHÄLLSANSVAR - GÅR DET IHOP?

Tid: 3 juli, klockan 11.30 - 12.30
Plats: Wisby Strand, Loungen

Carlsberg Sverige brygger och säljer öl – en njutningsdryck för de flesta, men för vissa leder konsumtionen av alkohol till negativa konsekvenser, både för dem själva och för deras anhö-riga. Hur kan ett bryggeri arbeta för att ta samhällsansvar och verka för att produkterna konsumeras på ett ansvarsfullt sätt? Och vad kan samhället och politikerna göra för att förbättra alkoholpolitiken?

Den svenska alkoholpolitiken har alltid varit en het potatis och resulterat i allt från en omröstning om rusdrycksförbud till motboken. Men den händelse som har haft störst inverkan på alkoholpoliti-ken är EU-inträdet. Numera går det att föra in närmast obegränsade mängder alkohol i landet. En ytterligare konsekvens av EU-inträdet är den ökande langningen av alkohol som säljs direkt ur bilar till alla som vill köpa. Priserna är låga, ålderskontrollerna lyser med sin frånvaro och tillgången är obegränsad.

Carlsberg Sverige har, sedan länge, arbetat aktivt med samhällsansvar och vill verka för att vara en del av samhällets alkoholpolitiska mål. För Carlsberg är samhällsansvar något som ska genomsyra hela verksamheten. Det handlar om allt från att ha alkolås på alla tjänstebilar till att arbeta med förebyggande initiativ som nattvandring och att ta fram nya alkoholfria produkter.

Samtidigt kvarstår det faktum att den illegala vidareförsäljningen av alkohol fortsätter att öka. För att hindra denna utveckling måste olika aktörer samarbeta, såväl vi som tillverkar produkterna, som politiker, tjänstemän och samhällsintresserade. Vi bjuder därför in till detta seminarium för att fortsätta diskussionen kring vad vi kan göra tillsammans.

EN LÄTTARE LUNCH SERVERAS OCH DU KAN PASSA PÅ ATT PROVA CARLSBERG SVERIGES ALKOHOLFRIA DRYCKER.

I debatten deltar:
Mark Jensen, vd för Carlsberg Sverige
Christer Engelhardt (S), alkoholpolitisk talesperson, ledamot i Socialutskottet
Jan R Andersson (M), alkoholpolitisk talesperson, ledamot i Justitieutskottet
Per Åsling (C), ledamot i Finansutskottet, suppleant i EU-nämnden
Magnus Sjödahl (KD), ledamot i Socialutskottet
Ann-Therése Enarsson, chef för Systembolagets samhällskontakter

Moderator: Anna Olin, programledare från bland annat TV4 och TV8. Anna Olin är en institution under Almedalsveckan tack vare sitt stora intresse för politik och debatter.

Anmälan: Du anmäler dig till seminariet genom att skicka ett mail till Henric Byström och ange ditt namn, dina kontaktuppgifter och den organisation eller det företag som du arbetar för.Antalet platser är begränsade. Först till kvarn gäller.

För frågor, kontakta: Henric Byström, Kommunikationschef, Carlsberg SverigeTel: 070-483 05 48, E-post: henric.bystrom@carlsberg.se