Julölspremiär i Stockholm med häst och vagn

Julölspremiär i Stockholm med häst och vagn

Den 7 november firas J-dagen för andra året i rad i Stockholm, efter förra årets succé. J-dagen är från början en dansk högtid som går av stapeln den första fredagen i november när det första julölet från Tuborg körs ut till hundratals restauranger. I Stockholm firas J-dagen genom att Falcon Julöl körs ut med häst och vagn till krogar i Gamla Stan och på Södermalm.

I år firas J-dagen för andra gången i Stockholm. En kortege med häst och vagn, lastad med Falcon Julöl på fat, levererar julens öl till olika restauranger och krogar i Gamla Stan och Södermalm under fredagskvällen.

– Vår svenska julölstradition sträcker sig långt tillbaka i tiden. Förra året fick stockholmarna för första gången chansen att uppleva det stämningsfulla firandet av J-dagen, och vi är otroligt glada att kunna fortsätta med denna jultradition även i år, säger Sebastian Tarkowski, ansvarig för Falcon.

J-dagens historia tog sin början i Danmark 1979, i form av en enkel julhälsning på ett vykort från Tuborg. Några år senare lanserades Tuborg Juleøl och 1989 etablerades begreppet J-dagen som ett julölsevenemang i Danmark. Hundratals restauranger och krogar får besök av över 400 nissar som levererar den första julbrygden och danskarna går man ur huse för att premiärdricka årets Tuborg Juleøl.

Den svenska J-dagstraditionen startade för sex år sedan i Falkenberg där bryggeriarbetare och bryggmäster leverarar årets juldrycker till stadens krögare. Idag är traditionen en uppskattad hyllning till den mörka årstiden och de traditionsenliga juldryckerna.

Detta händer under J-dagen i Stockholm, fredagen den 7 november
Den 7 november går J-dagen återigen av stapeln i Stockholm. En kortege med häst och vagn avgår från Stallbron i Gamla Stan kl 17:50. Under kvällen kommer omkring tio restauranger att få Falcon Julöl levererat på fat. Hästekipaget gör sitt första stopp på Stortorgskällaren i Gamla Stan och ringlar sig sedan upp över söders höjder, via bland annat Kvarnen, innan färden slutar vid Harrys på Swedenborgsgatan 24, klockan 20.20.

För mer information, kontakta gärna:
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
E-post: henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder.