Löwenbräu firar 200 år på Oktoberfest

Löwenbräu firar 200 år på Oktoberfest

Varje år firas Oktoberfest i München, Tyskland – en högtid där ölet står i centrum och som för varje år växer sig starkare även i Sverige. I år firar en av Carlsberg Sveriges Oktoberfestöl, det anrika Löwenbräu, att det serverats oavbrutet i 200 års tid på Oktoberfest.

Oktoberfest firas på flera platser i världen, och här i Sverige går det att fira hemma eller på en mängd lokala pubar i landet. Lagom till att firandet drar igång den 18 september kommer en riktig veteran återigen till Systembolaget – Löwenbräu Oktoberfestbier. I år är det 200 år sedan det för första gången serverades vid festligheterna i München, och ölet har varit med varje år sedan dess.

– Det är ett typiskt Oktoberfestöl med bra beska och maltiga toner. Det passar perfekt till den smakrika maten som vanligtvis serveras under högtiden, säger Joakim Losin, ölexpert och ansvarig för specialöl på Carlsberg Sverige.

Även Spaten Oktoberfestbier finns att köpa på Systembolaget och på pubar runt om i landet från mitten av september. Båda ölen passar perfekt för att fira Oktoberfest – både på puben och hemma.

Löwenbräu Oktoberfestbier

Utpräglat brödig doft med en frisk ton av mjuk humlekryddighet. Balanserad och brödig med en nyanserad frisk humlefruktig inramning och torr aptitlig avslutning.

Alkoholhalt: 6,1 %, storlek: 50 cl, pris på Systembolaget 19,90 kr.

Spaten Oktoberfestbier

Rund, brödig doft med inslag av nötter, honung och apelsin. Ett öl med medelstor beska och fruktiga inslag.

Alkoholhalt: 5,9 %, storlek: 50 cl, pris på Systembolaget 19,90 kr.

Fakta om Oktoberfest

Oktoberfesten firas årligen i München till minne av den bayerske prinsen Ludvigs bröllop med prinsessan Therese av Sachsen-Hildburghausen, som hölls den 12 oktober 1810. Firandet har sedan dess utvecklats från att innefatta hästkapplöpning och kägelbanor till en tradition där ölet, ”det rinnande guldet”, står i centrum. Varje år dricks det över 6 miljoner liter öl och specifikt för högtiden produceras speciella Oktoberfestöl av sex bryggerier i Münchenområdet.

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige, tel 070-483 05 48, e-mail henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder. Mer information om företagen finns på www.carlsbergsverige.se