Ramlösa presenterar sin nya smak: Kärleksfulla apelsiner och solmogen blodgrape i flaska

Lagom till den traditionella citrussäsongens slut i början av februari lanserar Ramlösa sin nya smaksättning, Ramlösa Blodgrape & Apelsin - en nytappning av klassiska Röd Citrus som kom 2001 och då var ett av Ramlösas allra första smaksatta mineralvatten. Apelsinen är av tradition en symbol för kärlek och den nya smaken har en varm men uppfriskande smak. Vattnet, som är ett naturligt mineralvatten från Ramlösa hälsobrunn har en smak av solmogna citrusfrukter och är kolsyrat.

Ramlösas Hälsobrunn invigdes redan i början av 1700-talet och har sedan dess försett svenska folket med naturligt mineralvatten. Vattnet från källan mineraliseras under sin 70 år långa färd genom sedimenten, och får på så sätt en helt naturlig unik mineralsammansättning. Ramlösa har idag elva olika smaksättningar, inklusive naturell, och Blodgrape & Apelsin blir ett efterlängtat nytillskott.

- Sedan föregångaren Röd Citrus togs bort har många hört av sig och vill ha den tillbaka. Med Ramlösa Blodgrape & Apelsin känns det helt rätt att gå tillbaka till en klassisk smaksättning av balanserade citrusfrukter som vi vet att svenskarna älskar. Den nya smaksättningen har en fylligare smak av apelsin. Smaken är okomplicerad men ändå tilltalande, säger Henric Byström PR-ansvarig på Carlsberg Sverige.

Apelsinen är en klassisk symbol för kärlek både i Japan och Europa. Fortfarande är apelsinblomman vanlig i brudbuketter i södra Europa. Kombinationen apelsin och blodgrape ger en uppfriskande, varm, citrussmak och passar lika bra såväl som törstsläckare på språng som till lagad mat. Ramlösa Blodgrape & Apelsin är smaksatt med naturliga aromer och innehåller varken socker eller sötningsmedel.

Ramlösa Blodgrape & Apelsin finns i butik i början av februari, när den traditionella citrussäsongen lider mot sitt slut. Den nya smaken kommer att finnas i både 50 cl och 150cl flaska. Priser i servicehandeln 50 cl ca 17 kr, och i dagligvaruhandeln 50 cl 10 kr och 150 cl ca 11,50 kr.

Henric Byström, PR-ansvarig Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48,
e-mail; henric.bystrom@carlsberg.se

För produktprover och annat praktiskt kontakta:
Jennie Nyberg, Prime PR, tel: 0733-550 667
e-mail; jennie.nyberg@primepr.se

Lilla Blodgrape & Apelsin-skolan

Apelsinen har en minst lika lång historia i Sverige som Ramlösa. Från 1700-talet finns dokument som visar att import av frukt under en period tillfälligt förbjöds — med undantag för citrusfrukter. Möjligtvis kan detta ha haft att göra med kung Carl den XIIs uttalade fablesse för just apelsiner. Men länge var apelsinen en frukt förbehållen samhällets främsta skikt. Först efter andra världskriget blev apelsinen en vanlig frukt i Sverige. Apelsinträdet kan bli upp till 12 meter högt och kan ge så mycket som 20 000 frukter under ett år.

Blodgrape är apelsinens mindre kända kusin och växer i klasar på trädet, därav namnet grape. Träden kan bli 15 meter eller ännu högre. Blodgrapens fruktkött färgas rött av samma ämne som färgar tomater röda, lycopen, som också är en antioxidant. Frukten är troligtvis en spontan korsning mellan apelsin och pomelo och upptäcktes första gången i en citrusodling i Puerto Rico i mitten av 1700-talet.

Källa; ne.se och shenet.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i 150 länder.