Svenskarnas julfavorit nu på tv Apotekarnes Julmust firar jul

Idag, den 21 november 2011, är det premiär för Apotekarnes Julmust i tv-rutan.
Den nya reklamfilmen hyllar julen och bjuder på julstämning från Sveriges mest folkkära varumärke på julbordet. De 170 000 fans som gillar Apotekarnes Julmust på Facebook får dessutom en tidig julklapp med en digital julkalender. Målet är att öka försäljningen och befästa den svenska musttraditionen.

Av de över 40 miljoner liter julmust som avnjuts varje år står Apotekarnes Julmust för drygt 40 procent. Med reklamfilm, aktivering på Facebook och i butik storsatsar nu Apotekarnes Julmust för att befästa ledarskapet som julmustoriginalet.

– För första gången på ett decennium lyfter vi fram originalet Apotekarnes Julmust med en reklamfilm. Apotekarnes har alltid haft en självklar plats på det svenska julbordet. Och i den nya filmen får vi titta in i tomteverkstan och sprida lite julglädje så här veckorna innan jul, säger Henric Byström PR-Chef Carlsberg Sverige.

Reklamfilmen som är framtagen av reklambyrån Åkestam Holst sänds fram till jul på TV3, kanal 5, kanal 9, TV6, TV10, TV8 och Comedy Central. Första kalenderöppning på Facebook sker den 1 december. Kalendern är skapad av Momentum Göteborg och drivs i samarbete med Prime. Varumärkesansvarig och uppdragsgivare för Apotekarnes på Carlsberg Sverige är Helena Sandström.

Apotekarnes julmust – julbordets självklara alkoholfria val Must lanserades 1910 som ett alkoholfritt alternativ till den då populäraste måltidsdrycken: ölen. Idag är för många svenskar Apotekarnes Julmust en minst lika viktig del på julbordet som julskinkan eller sillen. Julmusten har stora likheter med traditionell öl genom att
vara mörk, skumma samt vara smaksatt med malt och humle. Apotekarnes julmust är ett av julens mest populära varumärken och med 169 974 fans på Facebook råder det ingen tvekan om att Apotekarnes engagerar.

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader.

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se