Benjamin Franklin - mannen som uppfann Amerika

Benjamin Franklin (1706–1770) var en legend redan under sin livstid och är fortfarande en symbol för USA och den amerikanska självbilden. Som en av ”nationens fäder” har han fortfarande sin bild på hundradollarsedeln. Det här är den första boken på svenska om Benjamin Franklin sedan 1943.

Boktryckaren Franklin var ekonomiskt oberoende redan vid 42 års ålder och kunde framgångrikt ägna sig åt naturvetenskap och politik. Fransmännen hyllade honom som en av tidens stora män, och det var i Frankrike han genomförde sitt livs största bedrift. Sjuttio år gammal skickades han av kongressen till Paris för att skaffa den hjälp som gjorde att general Washington kunde segra över britterna i frihetskriget 1775–1783. I det framväxande amerikanska samhället blev Benjamin Franklin en enastående folkbildare, i Europa hyllades han som sitt lands ende representant för upplysningen.

LENNART OLDENBURG är pensionerad förlagschef och lexikograf. Han har tidigare utgivit bl.a. Under stöveln: Norge 1940–1945 (2008).

• usa
  • benjamin franklin
  • biografi
  • historia

Carlsson Bokförlag startades 1983 och är inriktat på facklitteratur inom framför allt historia, litteratur, media, teater, etnologi, konst och design, resor och samhällsdebatt. Bland våra senare titlar finns: Stalins mord i Katyn, Inte bara Stasi, Svenska prästgårdar, Effektiv visuell kommunikation, USA – drömmarnas land.