Bergmans gengångare. Ny bok!

"Sjögren har följt Ingmar Bergmans teaterarbete redan från de första uppsättningarna i Helsingborg och Malmö och kom att följa Bergman till hans sista", skriver Peter Oskarson i bokens insiktsfulla förord. Han fortsätter: "Allt har han ingående skildrat, ett mycket nära och unikt mellan Kritikern och Scenkonstnären ..."

I Bergmans gengångare är det teatern som är ämnet, något som Sjögren är mer förtrogen med än någon annan. Vid 100-årsminnet påminner Sjögren om att den världsberömde filmregissören utgick från teatern, som han enligt egen uppskattning ägnade 60 procent av sin verksamhet i 125 föreställningar under 64 år.

Bergman "vände upp och ner på Dramaten" och reorganiserade 1963-1966 som teaterchef nationalscenen från grunden.

Teaterkritikern Henrik Sjögren fick under ett halvsekel på nära håll och i kontinuerlig dialog följa Bergmans teater.