Den skötsamme arbetaren. Idéer och ideal i ett norrländskt sågverkssamhälle 1880–1930. Ny bok!

Den skötsamme arbetaren är en modern idéhistorisk klassiker. Detta är den fjärde, utökade upplagan.

Boken har ”en självbiografisk bakgrund: Jag vill komma underfund med den miljö jag själv vuxit upp i. Men det är ingen självbiografi. Jag skriver om arbetare i Norrland och min egen miljö är Göteborg. Likheten är emellertid större än skillnaderna. Det växer inom den svenska arbetarklassen under 1900-talets första årtionden fram ett slags skötsamhetens kultur, med centra i fackföreningar, nykterhetsloger och bildningsorganisationer, en kultur som under trettio- och fyrtiotalen är väl etablerad även utanför dessa organisationer. Denna kultur utgjorde en dimension av vardagen, tog sig uttryck i beteenden, idéer, attityder, i sådant som vi med ett gemensamt begrepp kan kalla mentalitet.” Så skriver Ambjörnsson inledningsvis. Han har också skrivit en ny efterskrift till denna fjärde upplaga av boken, som utkom första gången 1988. Ordföranden för Röda Korset, fil.dr Anna Carlstedt, har skrivit ett företal till denna utgåva.

Ronny Ambjörnsson är prof. em i idéhistoria och författare till en rad uppmärksammade böcker. Han betraktar Den skötsamme arbetaren som sin bästa bok hittills. Numera är han bosatt i Stockholm efter uppväxt i Göteborg och professorsår i Umeå.