Ny bok: Bortom tro och vetande

Hur ser förhållandet mellan vetenskap och religion ut idag och hur skulle det kunna se ut? Författarna till den här boken menar att debatten kring det som kallas ”tro och vetande” är förlegad och missvisande. Det är dags för en seriös och fördjupad dialog kring världsbild och livsåskådning.

Den här boken vänder sig till dem som är intresserade av tillvarons stora frågor och som inte tycker att vetenskap och religion var för sig kan ge tillräckliga svar. Bokens nio författare har olika intressen och yrkesmässiga bakgrunder – alltifrån fysik och biologi till filosofi och teologi – men tillhör alla en samtalsgrupp som under flera år regelbundet samlats på Sigtunastiftelsen för gränsöverskridande dialog. Bokens kapitel speglar författarnas ibland mycket olika syn och infallsvinklar på frågeställningarna i dialogen, vilket bidrar till att förmedla en mer nyanserad syn på hur vetenskap och religion kan komplettera och belysa varandra.

Bokens två redaktörer är båda etablerade forskare inom sina områden. Hans Liljenström är biofysiker och professor vid Institutionen för energi och teknik, SLU, Uppsala. Alf Linderman är docent i religionssociologi samt direktor för Sigtunastiftelsen. Han är också präst i Svenska kyrkan.

• Religion, tro