Partiledare? Nej tack!

Den här boken handlar om en svensk politiker som var verksam under förra seklet, närmare bestämt högerpolitikern Martin Skoglund, även kallad Doverstorparn. Skoglund var jordbrukare och uppskattad talman, en tung och förtroendeingivande person som hade lätt att samarbeta över partigränser. Han var en centralgestalt i det som ofta kallas bondehögern, en viktig del av Högerpartiets och sedemera Moderaternas historia. Han avböjde flera gånger att ställa upp som partiledarkandidat, men innehade en rad viktiga utskottsposter.

Skoglund spelade en stor roll i det parlamentariska arbetet under andra världskriget. Han var socialt engagerad och drev bostadsfrågan. Förutom politiker var han också tidningsman, under ett tiotal år var han styrelseordförande i Norrköpings Tidningar.

Journalisten och författaren Gunnar Henrikson ger här ett fylligt porträtt av Martin Skoglund. Vi får följa honom genom hans långa politikerliv men också som privatperson.

Per Unckel har skrivit bokens förord.

• Litteratur