Politik i det offentliga rummet – Svenska valaffischer 1911–2010

Valaffischen är ett självklart inslag i de svenska valkampanjerna. I mer än hundra år har väljarna varit vana att se mängder av valaffischer med budskap från de politiska partierna. De har ”klätt”, ”prytt” eller ”förorenat” den offentliga miljön. Även om nu ny teknik i mångt och mycket har övertagit uppgiften att föra ut budskapen så lever affischen kvar.

I Politik i det offentliga rummet ges en bred genomlysning av valaffischernas betydelse i svenska valrörelser. Bilder varvas med vetenskapliga och populärvetenskapliga texter. Motiven på affischerna analyseras och förklaras.  Som underlag har författarna använt mer än 1 600 valaffischer som man samlat in från arkiv och bibliotek. I boken återges drygt 200 av dem.

Bokens författare, Nicklas Håkansson, Bengt Johansson och Orla Vigsø, är  alla verksamma som lärare och forskare vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet.

För recensionsexemplar, mer information eller kontakt med författarna hör av dig till Anna Nolgren, tel. 08-545 254 86, mail:redaktion@carlssonbokforlag.se.