Sov sött i stilrent sänglinne

Det är inte första gången som Carpe Diem tar fram en bäddlinneskollektion. Förra gången var det Lars Wallin som stod för designen inom ramen för ett limited edition-samarbete. Den här gången har Carpe Diems egna formgivare tagit fram det sobert exklusiva bäddsetet Stiltje samt ett formsytt underlakan som passar för Carpe Diems egna extratjocka bäddmadrasser.

Bäddsetet består av vita, stilrena påslakan och örngott med insydda grå dekorränder och med manglingsvänliga knappar nertill. Underlakanen är kuvertsydda, vilket innebär att de sitter perfekt och inte skrynklar eller lossnar runt kanterna när man ligger i dem. De är specialsydda för Carpe Diem Beds nio centimeter tjocka bäddmadrass Luxury.

– Vi ville ta fram ett bäddlinne av högsta kvalitet som kunde matcha våra sängar. Vår egyptiska bomull med extra långa bomullsfibrer känns mjuk och lyxig mot kroppen. Den sobra designen är ytterligare ett skäl att sova i våra bäddlinnen, säger Jörgen Thuresson, vd för Carpe Diem Beds.

Carpe Diem Beds bäddlinne är av 100 procent egyptisk bomull och har en trådtäthet på över 300 och räknas därför in i lyxklassen. Väv av egyptisk bomull är mjukare, finare och håller längre än någon annan bomull. Bomullens kvalitet beror på fibrernas längd – ju längre fibrer desto bättre kvalitet – och egyptisk bomull anses särskilt bra eftersom dess fibrer är mycket långa. Den bomull som används i Carpe Diem Beds bäddlinne är noggrant kammad och kardad innan den vävs för att få bort smuts och korta fibrer. Resultatet är ett tyg som är mjukare och mer överdådigt än något annat.

Bäddset och underlakan finns att köpa hos Carpe Diems återförsäljare runt om i landet. För mer information om försäljningsställen se www.carpediembeds.com.

Priser:

·  Bäddset med påslakan 150x210 samt örngott: 1 395 kr
·  Bäddset med dubbelpåslakan samt två örngott: 2 595 kr
·  Underlakan för enkelsäng, 90x200: 695 kr
·  Underlakan för dubbelsäng, 180x200: 995 kr

• bed linen
  • livsstil
  • skön säng
  • lyx

Carpe Diem Beds of Sweden är en svensk sängtillverkare med säte i Lysekil. Sängarna är byggda enligt svensk hantverkstradition av företrädesvis svenskt material och är gjorda för maximal tryckavlastning i kombination med tidlös design och en medveten miljöstrategi. Carpe Diem Beds finns via återförsäljare i ett tjugotal länder runt om i världen och har sitt huvudkontor och sin produktion i Lysekil. Företaget har 50 anställda och beräknas ha en omsättning på cirka 155 miljoner kronor under 2013. Samtliga Carpe Diems sängar är miljömärkta med Svanen.