Världens finaste bomull i exklusivt sänglinne från Carpe Diem Beds of Sweden

Världens finaste bomull handplockas och den heter Supima. Nu lanserar Carpe Diem Beds sänglinne i det exklusiva materialet. De långa släta fibrerna är hemligheten bakom den fantastiskt mjuka, lyxiga kvaliteten. Den bästa i världen.

Supimabomull anses vara en av marknadens finaste bomull. Den har längre och slätare fibrer och färre orenheter än vanlig bomull vilket ger en oslagbar mjukhet och slitstyrka. De långa fibrerna innebär också en tätare väv med över 500 trådar per tum; en av marknadens högsta kvalitet. Namnet Supima kommer från Pima-indianerna som odlade och plockade den dyrbara bomullen för hand. Den plockas än idag varsamt för att skapa den mjuka yta som Supima har. Carpe Diem Beds lanserar nu Havsbris, ett exklusivt sänglinne i detta fantastiska material. En fläkt av flärd i sovrummet.

Havsbris har en tidlös, vacker design i vitt med stilrena broderade linjer längs kanterna och invävda trådar som skimrar beroende på hur ljuset faller i rummet. De extra långa trådarna från fibrerna ger bomullen en fantastisk lyster och en mjukhet som skapar känslan av att sova på moln.

-Supima är en kvalitet som inte går att jämföra med någon annan, säger Jörgen Thuresson, vd för Carpe Diem Beds. Den är fantastiskt mjuk mot kroppen och har också en längre livslängd än annan bomull tack vare sin täta vackra väv och dess slitstyrka. Havsbris är vårt mest exklusiva sänglinne någonsin och den är, precis som våra sängar, ett led i att skapa bästa möjliga nattsömn för att kunna fånga dagen som kommer på bästa sätt.

Fakta om Supima:

-  Supimabomull har extra långa och släta fibrer vilket ger en mjuk textil
-  De långa fibrerna ger en tät väv och hög slitstyrka
-  Varsamt plockad bomull bidrar till färre brister i garnet och därmed en slätare yta
-  Längre bomullsfibrer bidrar till en stramare väv med mindre noppor
-  Supimabomull har en trådtäthet på 500 trådar per tum vilket är en av marknadens högsta kvaliteter.

Exempelpriser på Havsbris:

-  2-delsset, 1 påslakan & 1 örngott  (150x210 cm +50x60 cm)  1895 kronor
-  3-delset, 1 påslakan & 2 örngott   (240x220 cm + 50x60 cm)  2995 kronor

Havsbris finns hos återförsäljare från juli 2014

• livsstil
  • skön säng
  • bed linen

Carpe Diem Beds of Sweden är en svensk sängtillverkare med säte i Lysekil. Sängarna är byggda enligt svensk hantverkstradition av företrädesvis svenskt material och är gjorda för maximal tryckavlastning i kombination med tidlös design och en medveten miljöstrategi. Carpe Diem Beds finns via återförsäljare i ett tjugotal länder runt om i världen och har sitt huvudkontor och sin produktion i Lysekil. Företaget har 50 anställda och beräknas ha en omsättning på cirka 155 miljoner kronor under 2013. Samtliga Carpe Diems sängar är miljömärkta med Svanen.