En känsla av välbefinnande

En tidig morgon förra veckan upplät vi återigen våra lokaler till ett frukostseminarium. Den här gången med en ny samarbetspartner – Sveriges HR-förening.

Det är så otroligt roligt att välkomna så många nya besökare, som det så ofta blir när vi har den här typen av arrangemang. Många av de 40-talet deltagarna som kom på morgonen, hade aldrig tidigare besökt oss och att då höra deras ”wow” och ”oj, vad fint det är här”, gör mig både varm och glad.

Efter en enklare frukost med kaffe eller the och en smörgås, inledde Madeleine Gyllenpalm från SitServ ett föredrag med rubriken ”Det strategiska ledarskapet och hur det kan stärka arbetsplatsens välbefinnade”.

Hur definierar man egentligen välbefinnande? Det kan förstås vara precis som Madeleine sa; en känsla av nöjdhet, självkänsla och självförtroende, optimism och en känsla av kontroll och självstyrning. Just så känns det när vi – mina medarbetare och jag – lyckas genomföra ett event precis så bra som vi planerat och så var det idag. HR-föreningen var nöjda och glada när de lämnade kasinot och redan den 14 november har vi det höga nöjet att hälsa dem välkomna igen, till ett nytt frukostseminarium.

Hade även premiär som inbjuden gästtalare i en Rotaryförening för att där berätta om hur det är att driva Sveriges största kasino. Det är första gången jag är hos en Rotaryförening. Det var jättespännande och mitt välbefinnande och min energi var på topp när jag lämnade dem. Fick dessutom fler inbjudningar att komma och tala för andra Rotaryklubbar.Det är verkligen fantastiskt kul att få berätta om mitt jobb och om den verksamhet som vi bedriver här, i en av Stockholms interiört vackraste byggnader.

För att avsluta det här inlägget med välbefinnande som tema, måste jag ändå säga: vad kan väl vara mer välbefinnande än att inta sin lunch i en lugn och avkopplande miljö? Det är något som i snitt 70 personer varje dag gör, sedan vi började med vår lunchservering för fyra veckor sedan. Vi hade räknat med i snitt 20 gäster per dag och så kommer till vår stora glädje mer än dubbelt så många. Varje dag. Det, om något, är en känsla av välbefinnande!

Thérèse Liljeqvist
Kasinochef i Stockholm