Adnams Crystal Rye IPA

Adnams Crystal Rye IPA

Nu lanseras äntligen Adnams Crystal Rye IPA på burk på Systembolaget. Du finner den på hyllorna från och med den 2 mars.

För oss som är vana vid råg-öl som lite mer ”köttiga” och svulstiga i stilen, så kommer Crystal Rye IPA som en befrielse. Doften är fruktig och lätt karamellig. Kroppen är lätt, elegant med välbalanserad kolsyra, en torr maltighet och en fin bitterhet i avslutningen.

Belinda, ölbryggare på Adnams, har låtit sin passion för amerikansk humle skina igenom i produktionen av Adnams Crystal Rye IPA. Hon berättar:

• Vi har använt massor av nordamerikansk humle för att vi älskar de stora, vågade, smakrika citrus- och barrskogstonerna i amerikansk humle och de aromer som det ger till ölen. Till exempel har jag använt Columbus, Centennial, Cascade, Amarillo och Citra. För balansen har vi bland annat lagt till råg, ljus malt och karamellmalt.

Receptet på råg-IPAn började som ett hantverksöl-projekt där Belinda fick använda vad hon ville av humle från den nya världen. Hon bestämde sig för att använda så många amerikanska humlesorter som möjligt. Resultatet blev Jack Brand Crystal Rye IPA.

Den har en underbart fruktig doft med aromerna som det ger till. Hon tipsar om att råg-IPAn passar utmärkt till mexikansk mat eller till andra mer smakrika rätter.

Lansering den 2 mars/ Artikelnummer 11444 / Pris 23,30 kr/ Alkoholhalt 5% / Volym 330ml / Sortiment: Fast sortiment

Mer info om Adnams:

Adnams är en väletablerad brittisk ölproducent, känd för kvalitet och traditionella brittiska ales. Där har man dock inte stannat. Istället har man valt att haka på humletrenden parallellt med traditionell brittisk bryggtradition. Man producerar vidare en del öl på burk.

Bryggeriet etablerades i 1872 i Southworld, ett semesterparadis på Englands östkust. Främst är Adnams ölbryggare och sprittillverkare, men de äger och driver i tillägg sina egna pubar och hotell. De prioriterar samarbete med lokala partners.

Restauranglansering:

Jack Brand Crystal Rye IPA kommer att lanseras på fat den 26 februari på följande krogar:

1 Bishops Arms Kiruna

2 Bishops Arms Luleå