En exklusiv lansering av tre årtionden Samalens armagnac i världsklass! Håll utkik fredagen den 2:a februari.

Fredagen den 2:a februari så lanseras det en trio armagnac av producenten Samalens. En liten trälåda innehållande 3x200 ml Samalens armagnac ifrån 1978, 1988 och 1998. Totalt så släpps det 200 stycken 3-pack med varunr: 40167-04, pris 960 kr, alk.halt 45%, 600 ml.

En angenäm tidsresa där alla tre årgångarna har en härligt nyanserad smak med fatkaraktär, inslag av torkade frukter, mandelmassa, kanel, apelsinskal, lite knäcktoner samt mogna äpplen. 1978 drar mer åt torkade gula frukter medan 1988 och 1998 har mer influenser av kryddor och snygga fat. Alla tre har en mycket bra smaklängd och en härlig nyansrikedom med finess och struktur. Ett ypperligt tillfälle att testa sprit med ansenlig ålder och mognad till en rimlig peng.

Armagnac är en brandy som kan sägas vara den mindre kända kusinen till cognac. Det är ett vindestillat som inte gör så mycket väsen av sig förrän det är upphällt i glaset, då tar den oblygt plats med en tyngre och syltigare smak. Destillationen sker i s.k. alambic armagnaçais dvs. en enkelpanna. Distriktet Armagnac ligger sydost om Cognac, i sydvästra Frankrike.

Samalens är ett anrikt familjeföretag som grundades redan 1882 och besitter ett unikt bibliotek av gamla årgångar brandy i sin referenskällare. Idag ingår Samalens i det privatägda företaget Mandracore Spirits som har en mångfald av sprit och leds av ägaren Nicolas Sinoquet.

Fokus ligger på vin och då främst europeiskt från klassiska distrikt och områden.Men då inkluderande är ett vackrare ord än exkluderande, utesluter vi inga drycker oavsett var de kommer från. Kalla oss gärna en totalleverantör av smakupplevelser.