Ny mörk rom på Systembolaget från Dominikanska Republiken

Ny mörk rom på Systembolaget från Dominikanska Republiken

Mörk rom är ett av de snabbaste växande segmenten på Systembolaget och om trenden håller i sig kommer mörk rom gå om cognac i volym på Systembolaget inom ett par år, och nu lanserar Systembolaget en mycket prisvärd rom från Dominikanska Republiken, Ron Quorhum Solera 23 Years Old.

Rom kan i grova drag delas in i tre stycken huvudtyper - brittisk, fransk och spansk - vilken typ som är ursprungstypisk för respektive land beror på vilket land som koloniserade landet. Rom i spansk stil brukar generellt vara sötare i stilen då den ofta är lagrad på föredetta sherry fat som lagrat oloroso sherry, medan rom i brittisk stil är något mer dämpad på sötman och något torrare. Fransk stil tillverkas av sockerrörsjuice och destilleras i små kopparpannor och som ger en elegant, torr, komplex och örtig karaktär.

Ron Quorhum är en rom med spansk stil och den stil som vi svenskar har lärt oss uppskatta mest. Doften är nyanserad, kryddig med inslag av kaffe, mocca & choklad med toner av torkad frukt och arrak i eftersmaken. En underbar rom att njuta till en kladdkaka eller på tu man hand.

Lansering 1:a oktober, Systembolagets artikelnummer 522-02, pris 299:-

Mer info kan fås av Patrik Strandberg på Cask Sweden, 0708-54 13 03 eller patrik@casksweden.se

Cask Sweden AB har idag en av Sveriges mest spännande öl- och spritportföljer. Vi representerar några av de producenter som leder utvecklingen inom respektive segment. Allt från ett par kaxiga killar från norra Skottland som på bara 5 år skapat ett av de mest uppmärksammade bryggerierna i världen, till rom- och whiskyproducenter med generationers erfarenhet i bagaget.

Cask Sweden grundades 2008 av Marius Vestnes och Richard Keller, båda med mångårig erfarenhet inom branschen. Vår ambition är att skapa ett dynamiskt företag med branschens bästa medarbetare på alla positioner. Med stor passion för de varumärken vi representerar har vi på kort tid byggt upp ett företag som kännetecknas av entusiasm, kunskap och service.

En nordisk koncern

Cask Sweden är en del av Cask Owners AS. Vi är representerade i Norge, Sverige och Finland.

De svenska bolagen är Cask Sweden AB och Moestue Grape Selections AB. Moestue är ett renodlat vinföretag med fokus på Gamla Världen som arbetar med topproducenter från Frankrike, Italien, Spanien och Tyskland. Vår portfölj från Nya Världen utvecklas snabbt och vi kan erbjuda viner utöver det vanliga. Cask Sweden fokuserar enbart på öl, cider och sprit.

I Norge har vi Cask Norway med en heltäckande produktportfölj inom alla segment. I Finland finns vi representerade av Moestue & Cask, som är ett samarbete mellan Cask Sweden AB och Moestue Group AS.